Mera!

Om Citroncest Följ mitt liv i Milano Instagram Kontakt

Blomkåls- och ärtbiffar med ungsbakade morötter

Jag hade ett halvt blomkålshuvud liggandes i kylen efter att jag använt den andra halvan till att göra Fried (Blomkåls-) Rice häromdagen. Dessutom hade jag en burk med ärtor som väntade på att bli använda. Så igår valde jag helt enkelt att kombinera de två och göra blomkåls- och ärtbiffar smaksatta med pepparrotsvisp (importerad från Sverige) och parmesan (betydligt mer lokalt producerad). Jag toppade mina biffar med ricotta och granatäppelkärnor. Till det serverade jag mig själv ungsbakade morötter. Alltså, det blev så himla smarrigt! Vardagslyx när den är som bäst. Gott, nyttigt, enkelt!
 
 
Blomkåls- och ärtbiffar med ungsbakade morötter
(2 portioner)
½ blomkålshuvud
Buljong
1 dl frysta (tinade) ärtor
1 msk pepparrotsvisp
1 ägg
½-1 dl riven parmesan
1 msk pepparrot
4 medelstora morötter
Salt/peppar/paprikapulver/Tabasco
Olivolja till stekning
Ricotta
Granatäppelkärnor
Pistagenötter
 
1.
Börja med att göra i ordning morötterna. Sätt ugnen på 210 grader. Skala morötterna och dela dem i stavar, ju smalare stavar desto kortare tillagningstid. Ringla över olivolja, krydda med salt/peppar/valfri krydda. Sätt in i ugnen i 25-40 minuter.
 
2.
Koka upp buljongen (vatten + biljongtärning). Dela blomkålshuvudet i små träd. Låt koka tills de är mjuka, men fortfarande har en kärna. Häll i durkslag och skölj i kallt vatten så att de slutar koka. Släng ner i en bunke och mixa med en stavmixer, tillsammans med ärtorna och pepparrotsvispen.
 
3.
Blanda ägg, riven parmesan och kryddor i en liten skål. Addera till blomkålssmeten.
 
4.
Värm olivolja i en stekpanna. Klicka i smeten i lagom stora biffar - av min smet blev det totalt 6 biffar. Vänd efter någon minut eller så.
 
5.
Servera biffarna tillsammans med morötterna. Toppa med ricotta och granatäpple, och eventuellt några pistagenötter om du vill!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0