Mera!

Om Citroncest Följ mitt liv i Milano Instagram Kontakt

Salty Granola

Min hyresvärd kom med en ny ugn till mig i söndags och jag invigde den genom att göra granola. Jag älskar granola! Ni vet när man har varit ute en kväll och alla ska äta hamburgare och kabab klockan fyra på natten? Då längtar jag istället hem till min müsliburk som jag rensar på nötter och torkad frukt. Jag vet inte hur många gånger pappa har skällt på mig på morgonen när det bara varit havregryn kvar till hans frukostfil...
 
Det bästa med hemmagjord granola är att man själv kan styra över hur söt den ska vara och vad som ska blandas i. Dessutom blir den betydligt billigare och roligare än den färdigköpta. Jag utgår alltid från samma grundrecept, vilket ni hittar här. Det är en bra avvägning mellan havregryn och vatten/olja. Denna gång valde jag dock att lägga till bovete i mixen, samt ta bort lite honung, lägga till sirap - men framförallt tillsätta salt! Alltså salt granola på söt yoghurt är så gott! Har ni inte provat - så gör det! Salt och sött rockar tillsammans, precis som salty caramel eller choklad med havssalt. Mums!

 
Granola
4 dl havregryn
1 dl hasselnötter (utan skal)
1 dl naturella cashewnötter
½ dl bovetekärnor
1 tsk malda kardemummakärnor
 
¾ dl vatten
¼ dl flytande honung
¼ dl ljus sirap
½ dl solrosolja
 
½ dl kokosflingor
Flingsalt
 
1.
Sätt ugnen på 175 grader.

2.
Blanda havregryn, hasselnötter, cashewnötter, bovete och kardemumma i en bunke.

3.
I en mindre skål, blanda vatten, honung, sirap och olja och häll sedan över grynblandningen. Rör om.

4.
Sprid ut blandningen på en plåt täckt med bakplåtspapper. Torka i ugnen cirka 30 minuter, glöm inte att röra om med jämna mellanrum.

5.
Ta ut och låt svalna. Blanda sedan i kokosflingor och salt och häll i tätslutande burk. Färdigt.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0