Mera!

Om Citroncest Följ mitt liv i Milano Instagram Kontakt

Blomkålsbiff med blomkålspuré och pistagepesto

Jag hade en blomkål liggandes i kylen som jag hade köpt för rätt länge sedan. Den behövdes användas upp innan den blev dålig, så i lördags bestämde jag mig för att utnyttja hela blomkålshuvudet på en och samma gång. Blomkål med blomkål kan ju låta hur tråkigt som helst, men genom att leka med texturer och smaksättningar kan man få blomkål att uppfattas väldigt olika. Jag bestämde mig för att göra en blomkålsbiff med blomkålspuré, vilket jag serverade med en pistagepesto. Den där pistagepeston måste ni prova, det är en av mina favorituppfinningar. Pistagenötter smakar så mycket mer än pinjenötter, så det är det perfekt piffet till många måltider.
 
 
Blomkålsbiff med blomkålspuré och pistagepesto
(2 port)
1 stort blomkålshuvud
 
1 buljongtärning
1 dl mjölk
25 gram smör
1 tsk honung
Salt/peppar/paprikapulver
 
2 msk mjöl
1 ägg
1 dl riven parmesan
Olivolja till stekning
 
1 dl pistagenötter
1 stor näve färsk basilika
Citroncest från ½ citron
2 msk olivolja
Salt/peppar
 
1.
Ta ut två (väldigt vegetariska) biffar från mittendelen av blomkålen, ca 1-2 centimeter tjocka. Dela resten av blomkålen i små buketter, lägg i kastrull, täck med vatten, kasta i buljongtärningen och låt koka tills blomkålen blivit mjuk.
 
2.
Knäck ägget på en tallrik och vispa upp. Lägg den rivna parmesanenen på en annan tallrik. Pudra mjöl på båda sidorna av biffarna, vänd dem sedan i ägg, sist i parmesan. Hetta upp olivolja i en stekpanna och stek biffarna på medelvärme tills parmesanen blivit gyllene på båda sidor.
 
3.
Spara ca 1 deciliter av buljongen, häll sedan av den kokta blomkålen i ett durkslag. Släng tillbaka den i kastrullen och mixa med en stavmixer. Späd ut med mjölk och buljong till önskad konsistens. Runa av med smör och smaka av med honung, salt, peppar och paprikapulver.
 
4.
Pistagepeston gör du genom att mixa alla ingredienser till en grov massa. Vill du ha den mer flytande tillsätter du mer olja eller vatten.
 
5.
Lägg blomkålspurén på en tallrik, toppa med den krispiga biffen och peston. Addera någa fina små tomater om du känner för det. Sen är det bara att mumsa i sig!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0