Mera!

Om Citroncest Följ mitt liv i Milano Instagram Kontakt

Rabarbercurd

Jag har längtat så länge efter rabarber, så när jag nu äntligen kommit hem till Skåne för en liten stund utnyttjade jag direkt mamma och pappas rabatt. Vad jag skulle göra med de där rabarberna hade jag dock ingen aning om. Kräm, paj eller chutney? Det slutade med en curd och idén till den kom egentligen av att jag ville göra en cheesecake med rabarbersmak och för att kunna göra den behövdes rabarber i något mer flytande form. Volià, rabarbercurden var född. Här kommer receptet.
 
 
Rabarbercurd
(ca ½ liter)
400 g rabarber
½ + 1 ½ dl strösocker
½ dl vatten
6 äggulor
1 nypa salt
Skalet från 1 citron
50 g smör
 
1.
Skölj rabarberna och skiva dem tunt. Lägg dem i en kastrull med ½ dl strösocker. Låt dra i cirka 20-30 minuter. Tillsätt vattnet låt sedan koka tills alla rabarberbitar blivit mjuka och mosiga. Låt svalna till rumstemperatur och mixa sedan slät med en stavmixer.
 
2.
Lägg äggulorna i en bunka och placera över vattenbad. Vispa äggulorna lätt och tillsätt sedan resten av strösockret, saltet och citronskalet. Rör hela tiden. Smeten ska bli varm (inte het) och tjockna. Tillsätt sedan lite av rabarbermoset i taget, totalt fyra deciliter ungefär. Forsätt rör så att smeten tjocknar.
 
3.
Ta bort från värmen. Tillsätt smöret i små kuber. Rör tills de smält helt. Låt svalna till rumstemperatur, häll sedan upp på en burk.
 
Curden klarar sig cirka en vecka i kylen. Servera till glass och maränger, på osten, i cheesecaken, eller bara ät med sked rätt från burken - alla sätt är bra sätt!

Kommentarer
Postat av: Cassandra

Åh, rabarber är underbart gott! :D

2015-08-24 @ 21:34:44
URL: http://sensor.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0