Mera!

Om Citroncest Följ mitt liv i Milano Instagram Kontakt

Glaserade revben med potatisklyftor och äppelsalsa

Ni vet fabeln om fåraheden som skrek vargen kommer så många gånger när det inte var sant, att när vargen till slut kom på riktigt så var det ingen som trodde honom och alla får dog? Sensmoralen i den historian är att att man inte ska ljuga, för när man väl talar sanning så är det ingen som tror en. Varför skriver jag nu om den fabeln tänker kanske ni? Det här är ju en matblogg fri från lögner så vitt jag kan åminna mig. Dock tror jag att jag många gånger i mina recept har uttryckt mig i stora ord och exalterade adjektiv för att beskriva rätter som jag tycker jag har lyckats bra med. Och om man gör det tillräckligt ofta så är det ju till slut ingen som vet när det de facto är heeeeelt magiskt det där som ligger på tallriken. Om jag beskriver ett ägg som perfekt, vad betyder då perfekt när jag v e r k l i g e n vill uttrycka det? Förstår ni hur jag menar?
 
Vad jag vill komma till är att jag tror att jag idag har lagat det absolut godaste jag någonsin lagat. Och jag hoppas ni tror mig. Det här var fantastiskt, perfekt och alldeles alldeles underbart. Och jag menar varje ord från djupet av mitt hjärta. Ni måste laga dessa revbenen. Och gör dem inte till en del av ett julbord - de här förtjänar att glänsa för sig själv!
 
 
Revben
(2 port)
800 g revben
1 msk olivolja
2 vitlöksklyftor
1 morot
½ dl vitvinsvinäger
1 köttbujongtärning
Salt/peppar/örter
Vatten
 
Glaze
1 dl honung
½ dl olivolja
1 tsk sirap
1 tsk soja
½ tsk Worcestershiresås
½ apelsin, saften
1 ½ cm färsk riven ingefära
½ riven vitlöksklyfta
Srirachasås efter smak
Paprikapulver
Salt&peppar
 
Äppelsalsa
½ rött äpple
2 msk granatäppelkärnor
½ msk olivolja
Citron, några droppar
Apelsin, några droppar
Tabasco efter smak
Salt&peppar
 
Potatisklyftor
2-3 potatisar
1-2 msk olivolja
Rosmarinkvistar
Vitlök
Salt&peppar
  
 
Revbenen
Hemligheten med att få riktigt möra revben är att förkoka dem i timmar innan de glaseras. Det är värt väntan, jag lovar.
 
1.
Hetta upp olivolja i en kastrull. Grovahacka vitlök och morot. Stek någorlunda mjuka i oljan. Tillsätt sedan vitvinsvinäger och buljongtärning. Lägg ner revbenen och täck med vatten. Salta, peppra och tillsätt eventuellt lite torkade örter. Låt koka upp, sänk sedan värmen och låt sjuda under lock på svag värme i 2-3 timmar. 
 
2.
Sätt ugnen på 175 grader.
 
3.
Ta upp revbenen från buljonen. Rensa bort överflödigt fett och lägg dem på folie på en plåt.
 
4.
Blanda alla ingredienser till glazen. Pensla runt om revbenen och sätt sedan in i ugnen att griljeras i cirka 20 minuter. Efter halva tiden kan du gärna pensla med lite extra glaze om du har någon kvar.
 
Äppelsalsan
Syrligt äpple passar perfekt till en sådan här typ av rätt där köttet blir lite sött av glazen.
 
1.
Tärna äpplet och lägg i en skål. Droppa över lite citronsaft för att förhindra att äppelbitarna blir bruna.
 
2.
Blanda ner övriga ingredienser och rör om. Låt stå och dra ett litet tag.
 
Potatisklyftorna
Enklaste och godaste sättet att fixa till potatisen. Behåll skalet på så får de en krispig yta samtidigt som de är mjuka inuti.
 
1.
Skölj potatisen. Dela den i lagom stora klyftor. Halvera en hel vitlök och lägg på plåten. Släng på några rosmarinkvistar om du har hemma. Ringla olja över och rör om.
 
2.
Tillaga i ugn, 200 grader i cirka 30-40 minuter beroende på potatisens storlek. Jag satte in potatisen 25 minuter på 200 grader, sedan sänkte jag värmen till 175 grader och lät den gå klar samtidigt som revbenen griljerades. 
 
ENJOY!
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0