Mera!

Om Citroncest Följ mitt liv i Milano Instagram Kontakt

Kladdekaksmuffins med grädde och färska bär

Igår organiserade vi ett Cupcake Party på kontoret för några av våra hjälpredor. Jag tog på mig uppgiften att göra Cupcakesen trots att jag inte gjort muffins sedan hemkunskapslektionerna i grundskolan. Ungefär så. Jag gillar inte att göra muffins för jag tycker ärligt talat det är ett rätt tråkigt bakverk att äta, men när jag får möjlighet att pimpa dem till cupcakes för jobbets skull, då är inte jag den som söger nej. Nu höll jag dock på att få en panikattack när jag häromdagen skulle grädda min tre olika muffinssmetar för min ugn ville inte vad jag ville. Därför blev inte heller resultatet så som jag hade hoppats på. Men två saker blev bra: mina kladdekaksmuffins och min lemoncurd- och mascarponefrosting, så här kommer recepten på dem.
 
I framtiden lämnar jag dock cupcakesbakandet till experterna...

 
Kladdekaksmuffins med grädde och färska bär
(12-15 stycken)
2 ½ dl strösocker
2 dl vetemjöl
1 tsk vaniljsocker
½ tsk bakpulver
4 msk kakao
1 nypa salt
2 ägg
100 g smält smör
 
Smör och ströbröd till formarna
 
1.
Sätt ugnen på 200 grader. Smöra och bröa formarna och ställ på en plåt.
 
2.
Blanda de torra ingredienserna i en bunke. Vispa upp äggen i en skål. Blanda ner de torra ingredienserna i äggen och rör sist ner det smälta smöret.
 
3.
Fyll formarna till två tredjedelar och grädda mitt i ugnen 8-15 minuter beroende på hur din ugn fungerar. De ska fortfarande vara kladdiga i mitten när du tar ut dem!
 
 
Lemoncurdfrostingen gjorde jag helt enkelt genom att blanda cirka 1 dl av min otroligt goda hemmagjorda lemoncurd (här hittar du receptet) med 250 gram mascarpone. Alltså - oj så gott! Det här är en frosting man kan äta med sked, och den går med all säkerhet att lägga i en skål, toppa med färska bär och kanske en smulad kaka och så har ni världens bästa efterrätt!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0