Mera!

Om Citroncest Följ mitt liv i Milano Instagram Kontakt

Zucchinirullader med kalvfärs och hemmagjord tomatsås

Jag är inte vegetarian, men äter kött väldigt sällan. Det har bara blivit så då jag älskar grönsaker och faktiskt är rätt dålig på att köpa med mig kött hem från affären. Men igår var det extrapris på kalvfärs så då slog jag till. Frågan var bara vad jag skulle göra med den? Det slutade som det brukar göra, att jag öppnade kylskåpet och stirrade på ingredienserna som låg där inne tills jag blev inspirerad. Ibland kommer jag direkt på vad jag ska göra, ibland improviserar jag under tiden jag lagar. Ibland blir det bra, ibland blir det raka motsatsen. Denna gång tog jag inspiration från restaurangen Al Valentino där vi äter lunch då och då när vi vill lyxa till det lite. De gör helt magiska involtini di melanzane (auberginerullader) fyllda med mozzarella och serverade på ett hav av tomatsås. Mina involtini gjorde jag dock av zucchini, och fyllningen blev bestämt den nämnda kalvfärsen. Tomatsåsen fick jag till riktigt bra - mitt bästa tips är att alltid krydda den med en nypa socker, det gör hela skillnaden.
 
 
Zucchinirullader med kalvfärs och hemmagjord tomatsås
(1 port - 4 små rullader)
1 liten zucchini
1 msk olivolja
Salt/peppar
 
110 g kalvfärs
½ gul lök, finriven
1 msk ströbröd
½ dl riven parmesanost
½ uppvispat ägg
5-10 basilikablad, hackade
Salt/peppar/Tabasco
 
1 msk olivolja
½ gul lök
1 vitlöksklyfta
2 msk tomatpurè
5-7 datterinitomater (el liknande)
½ dl krossade tomater
½ dl vatten
5-10 basilikablad
Salt/peppar/socker/timjan
 
1.
Börja med att sätta ugnen på 200 grader och smörj en liten ugnssäker form.
 
2.
Strimla zucchinin i breda längder med en osthyvel, du behöver totalt 8 stycken. Hetta upp oljan i en stekpanna. och stek zucchinilängderna mjuka, cirka 1-2 minuter på varje sida. Stek inte för länge, de ska inte gå sönder. Lägg på tallrik och salt och peppra. 
 
3.
Blanda alla ingredienser till färsen. Dela färsen i fyra delar och forma varje del till en lite oval boll. Lägg två zucchinilängder ovanpå varandra, lägg på en färsboll och rulla ihop. Lägg i ugnsformen med skarven nedåt. Upprepa med alla längder. Sätt in i ugnen och grädda ca 15-20 minuter, tills färsen är klar.
 
4.
Gör under tiden tomatsåsen. Hetta upp olivoljan. Stek hackad lök och vitlök mjuk. Tillsätt tomatpurè och rosta den lite lätt innan du tillsätter delade datterinitomater. Låt tomaterna bli något mjuka, häll sedan i krossade tomater, vatten och hackad basilika. Låt puttra en stund, häll sedan allt i en mixer och mixa slät. Häll tillbaka i stekpannan och smaka av med salt, peppar, socker och timjan.
 
5.
Häll upp tomatsåsen i en djup tallrik. Toppa med rulladerna och dekorera med basilika och ytterligare riven parmesan. Enjoy!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0