Mera!

Om Citroncest Följ mitt liv i Milano Instagram Kontakt

Pumpabröd med Pumpahummus

Halloween är över, men pumpasäsongen är fortfarande i full blom! Pumpa är en fantastisk gurkväxt (ja, ni läste rätt) även om namnet härstammar från det grekiska ordet pepon vilket betyder stor melon. Haha, tänk vad man kan lära sig på Wikipedia (!). Jag älskar pumpa! Fram till bara för några år sedan kunde jag dock räkna de gånger jag ätit pumpa på min ena hand. Men det är det ändring på nu. Jag inhandlar pumpa rätt ofta när jag är ute på mina shoppingturer. Oftast gör jag puré av den för den kan jag sedan använda till massa olika saker. Soppa tillexempel. Eller som pajfyllning. Eller som i dessa två recept jag bjuder er på idag: pumpabröd och pumpahummus. Idén till bröden fick jag från en annan blogg som jag hittade när jag spenderade tid i cyberspace. Men som vanligt ändrade jag receptet. Jag ville inte bara att bröden skulle se ut som pumpor, de skulle även smaka så. Hummusen kom till för jag behövde pålägg, och låt mig bara säga Oh Lord vad god den blev. Det salviasmaksatta smöret i hummusen gör hela skillnaden.  
 
 
Pumpabröd
(6 bröd)
12 ½ g färsk jäst
1 dl sojamjölk
1 dl pumpapuré
1 tsk gurkmeja
½ tsk salt
¼ dl solrosolja
½ msk flytande honung
1 ½ dl grahamsmjöl
5 dl (ca) vetemjöl
 
1.
Smula jästen i en bunka. Värm upp mjölk, pumpapuré och gurkmeja till fingervarmt. Häll över jästen och rör om till den lösts upp. Tillsätt salt, solrosolja, honung och grahamsmjöl. Rör om. Sätt på degkrokarna på din elvisp (eller använd en fancy pancy brödmaskin om du har det). Vispa rätt hårt medan du tillsätter vetemjölet, lite i taget. Täck med bakduk och låt jäsa 45-60 minuter.
 
2.
Dela degen i sex delar och rula varje del till en boll. Klipp sex bitar av ett steksnöre, cirka 60 cm långa. Vira steksnöret runt varje degboll så att det bildas åtta tårtbitar. Knyt ihop tråden och klipp av ändarna. Lägg bröden på en plåt med bakplåtspapper, täck med bakduk och låt jäsa ytterligare 20-30 minuter.
 
3.
Sätt ugnen på 230 grader. Pensla bröden med lite vatten. Sätt in i mitten av ugnen i ca 12-15 minuter. Håll koll.
 
4.
Låt bröden svalna något på galler, klipp sedan upp snöret och vira upp det försiktigt. Sätt i några zucchinibitar som stjälk. Voilà, bröd som inte bara är gott utan också fint att titta på!
 
Pumpahummus
(ca 3-4 dl)
1 burk kikärtor
1 dl pumpapuré
½ tsk kanel
½ tsk ingefära
1 tsk soja
Några droppar Tabasco
Salt&peppar
25 g smör
5-8 salviablad
 
1.
Mixa kikärtor, pumpapuré, kanel, ingefära, soja, Tabasco samt salt&peppar till en slät smet.
 
2.
Smält smöret långsamt i en kastrull tillsammans med hela salviablad. Häll ner smöret i hummusen. Rör om. Lägg upp i skål och toppa med de stekta salviabladen.

Kommentarer
Postat av: starsinlife.blogg.se

Åh vilka fina bröd!!

Svar: Tack snälla! :)
Louise Laurenius

2015-11-06 @ 00:09:50
URL: http://starsinlife.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0