Mera!

Om Citroncest Följ mitt liv i Milano Instagram Kontakt

Risotto alla milanese

Med tanke på att jag bott i Milano i mer än tre år nu så borde jag ju ha frossat i massa lombardiska specialiteter, men faktum är att jag knappt ätit några typiska milanesiska rätter alls under dessa år. Jag antar att det beror på att det handlar om rätt så stabbig mat med mycket kött, smör och friterat, och helt ärligt så är det inte riktigt den maten jag föredrar. Då tycker jag bättre om mat från södra Italien där de typiska rätterna inkluderar fisk och grönsaker (och en och annan napolitansk pizza...). Men med det sagt så finns det ju några rätter från norr som måste testas och en av dem är risotto alla milanese, med andra ord saffransrisotto.
 
Att saffransrisotto är just en milanesisk rätt går tillbaka till legenden om assistenten till målarmästaren som målade alla fönsterglas i Milanos domkyrka. Assistenten blandade alltid ner en nypa saffran i färgerna för att få dem mer levande och därför kom han att kallas Zafferano (saffran på italienska) av sin mästare. På den tiden använde man inte saffran i matlagning, men när Zafferanos mästares dotter skulle gifta sig blandade Zafferano ner en nypa saffran i risotton för att skoja med bröllopsgästerna och det var så rätten kom till. Sen om det är sant eller inte, det vet man inte, men att risotton är god - det är ett som är säkert! 
 

Risotto alla milanese
(2-3 port)
 
1 msk olivolja
½ gul lök
1 vitlöksklyfta
2 ½ dl avorioris (eller annat risottoris)
1 dl vitt vin
6-7 dl grönsaksbuljong
½ g saffran
25 g smör
½ dl riven parmesanost
 
1.
Finhacka lök och vitlök. Värm upp olivolja i en kastrull. Stek lök och vitlök mjuk utan att den tar färg. Addera riset och låt det rosta någn minut. Häll på vinet och låt koka in på svag värme. Addera sedan buljong efter hand som du rör. När riset absorberat upp all vätska, addera lite till. Fortsätt så i cirka 20-25 minuter, tills riset mjuknat men ändå har kvar en kärna. Precis innan riset är klart, blanda då ut saffran med lite buljong och tillsätt detta i riset. Stäng sedan av värmen och klicka i smöret, rör om tills det smält. Häll i parmesanen och rör om.
 
3.
Häll upp risotton i en djup tallrik, toppa eventuellt med svartpeppar.
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0