Mera!

Om Citroncest Följ mitt liv i Milano Instagram Kontakt

Ravioli med porcini och vaktelägg samt salviasmaksatt brynt smör

Ni som läser min blogg lite då och då vet att jag älskar att gå till matmarknaden varje lördagsmorgon. Dels är det billigare att köpa frukt och grönt där, men framförallt går jag dit för att inspireras av råvaror som är i säsong. Jag hittar nästan alltid något som jag inte hade tänkt köpa från början, men som sedan ändå får följa med hem. Idag var det vaktelägg. Dessa små, fantastiskt vackra ägg som jag liksom aldrig ens tänkt på att använda i matlagning eller bakning. Det skulle ju gå åt rätt många vaktelägg för att göra en maräng om man säger så. Men jag fick direkt en idé där vakteläggens små gulor skulle passa perfekt. Och resultatet blev så sjukt jävla bra (ja, här krävs det faktiskt ett svärord) att jag önskar ni alla kunde få ett smakprov. Nu kan jag ju inte skicka mat via internet, så se till att göra detta receptet så ska ni få se vad jag snackar om. 
 
 
Ravioli med porcini och vaktelägg samt salviasmaksatt brynt smör
(ca 10 ravioli)
(höns)ägg
100 g vetemjöl
1 nypa salt
 
15 g torkad porcini (Karljohansvamp)
100 g ricotta
1-2 msk porcinivatten
Salt/peppar
10 vaktelägg
 
50 gram smör
3-4 salviablad
 
Färskriven parmesanost
 
1.
Lägg porcinin i blöt och låt svälla minst 1 timme.
 
2.
Gör pastadegen. Gör en vulkan av mjölet med en grop i mitten. Salta. Knäck ägget i gropen och blanda in mjölet med ägget med en gaffel. Knåda sedan ihop allt till en homogen deg med händerna. Tillsätt möjligen mer mjöl, den ska inte vara kletig. Plasta in och lägg att vila i kylen minst 30 minuter.
 
3.
Hacka upp den uppsvälda porcinin och blanda med ricotta, salt och peppar. Smaksätt med lite av det vattnet som porcinin svält i (massa massa massa smak).
 
4.
Kavla ut pastadegen så tunt du kan. Har du en pastamaskin så använd den. Har du inte det gör du som jag och använder en vinflaska och dina muskler. Stansa ut runda pastaplattor, ca 10 centimeter i diameter. Du behöver två plattor till varje raviolo.
 
5.
Lägg en klick av porcinifyllningen i mitten av en platta. Se till att inte överdriva fyllningen, då kommer det rinna ur. Gör en liten grop i mitten. Knäck vakteläggen och separera gulan från vitan. Lägg gulan i gropen. Pensla pastakanten med lite vatten och lägg på en till platta som lock. Se till att pressa ut luftbubblor. Tryck ihop kanterna med en gaffel.
 
6.
Smält smöret långsamt på låg värme tillsammans med salvian tills det blivit brynt, inte bränt.
 
7.
Koka raviolin i saltat vatten cirka 2-3 minuter (tills de flyter upp till ytan).
 
8.
Lägg i djup tallrik, toppa med brynt smör och parmesanost.
 
 

Kommentarer
Postat av: Noriz

Detta ser SÅ GOTT UT! Det vattnas verkligen i munnen

2015-10-03 @ 18:23:32

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0