Mera!

Om Citroncest Följ mitt liv i Milano Instagram Kontakt

Pumparisotto med ingefära och lakritspulver

Förra veckan var jag på Taglio och åt söndagsmiddag. Vi blev serverade en pumparisotto som var kryddad med lakritspulver. Den var helt fantastiskt god, så med inspiration från den bestämde jag mig för att göra min egen version idag. Jag älskar kombinationen av lakrits och ingefära så jag rev ner färsk ingefära i risotton också. Det blev sååå gott. Risotto alltså. Det kräver lite vevande, men oj vad det är värt det.
 
 
Pumparisotto med ingefära och lakritspulver
(2-3 port)
 
300 g pumpa
7-8 dl vatten
1 buljongtärning (valfri)
 
½ gul lök
1 vitlöksklyfta
1 msk olivolja
2 ½ dl avorioris (eller annat risottoris)
1 dl vitt vin
6-7 dl buljong
½ msk riven ingefära
25 g smör
½ dl riven parmesanost
 
Lakritspulver
Gräslök
 
1.
Börja med att göra pumpapurén. Koka upp vatten och buljontärning. Lägg i pumpan (som du tagit bort skalet på och delat i medelstora kuber). Låt koka tills pumpan är mjuk. Häll sedan av buljongen i en annan kastrull och mixa pumpan till en puré.
 
2.
Finhacka lök och vitlök. Värm upp olivolja i en kastrull. Stek lök och vitlök mjuk utan att den tar färg. Addera riset och låt det rosta någn minut. Häll på 2 dl av pumpapurén du just gjorde samt vinet. Låt koka in på svag värme. Addera sedan buljong efter hand som du rör. När riset absorberat upp all vätska, addera lite till. Fortsätt så i cirka 20-25 minuter, tills riset mjuknat men ändå har kvar en kärna. Riv ner ingefära i risotton. Stäng sedan av värmen och klicka i smöret, rör om tills det smält. Häll i parmesanen (obs: köp inte färdigriven parmesan, den är inte ens i närheten så god som en stor bit riktig parmesan) och rör om.
 
3.
Häll upp risotton i en djup tallrik. Toppa med finhackad gräslök och lakritspulver.

Kommentarer
Postat av: Anonym

Vad för typ av pumpa använde du? :-)

/Michaela

Svar: Jag använde en bit helt vanlig pumpa, sådan man gör gubbar av på Halloween! ;) Men du kan ta vilken du vill, kan tänka att Butternutpumpa också blir väldigt gott!
Louise Laurenius

2015-09-20 @ 21:25:47

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0