Mera!

Om Citroncest Följ mitt liv i Milano Instagram Kontakt

Zucchinifritters med sötpotatispommes

Igår var jag sugen på två saker; zucchini och sötpotatis. Lite udda kompisar kanske, men vill man så kan även dessa två bli bästa vänner. Jag valde att göra en favorit när det kommer till sötpotatis - ugnsbakade fries. Och zucchinin rev jag ner och blandade med lite kikärtsmjöl, ett ägg och lite kryddor. Sedan stekte jag dem krispiga i rikligt med olja. Et volià, zucchinifritters gjorda. Kanske inte den mest välkomponerade rätten, men mätt och nöjd det blev jag!
 
 
Zucchinifritters med sötpotatispommes
(1 port)
1 liten sötpotatis
2 tsk maizena
2 tsk olivolja
Salt/peppar/kanel/paprikapulver
 
200 g zucchini
½ dl kikärtsmjöl (vetemjöl fungerar också)
1 msk hackad gräslök
1 msk hackad persilja
1 ägg
1 tsk soja
Salt/peppar
3 msk olivolja
 
3 msk turkisk yoghurt
1 tsk honung
Salt/peppar
Rosépeppar
 
Fetaost
Pistagenötter
 
1.
Sätt ugnen på 210 grader.
 
2.
Skala sötpotatisen och dela den i stavar. Lägg dem i en påsen och häll i maizena. Skaka så att alla stänger täcks. Häll sedan ner olja och kryddor. Skaka igen. Sprid ut dem på en plåt med bakplåtspapper. Grädda i ugn ca 20-30 minuter beroende på ugn och storlek.
 
3.
Riv zucchinin på den grova sidan på ett rivjärn. Pressa ut så mycket vatten som möjligt och lägg sedan i en bunke. Blanda ner mjöl, gräslök, persilja, ägg och soja. Smaka av med salt och peppar.
 
4.
Hetta upp olivoljan i en stekpanna. Stek små plättar av zucchinismeten. Vänd när de blivit gyllene på en sida och stek även den andra. Jag fick ut fem fritters av min smet. Lägg att rinna av på hushållspapper.
 
5.
Lägg upp fritters och sötpotatispommes på en tallrik. Toppa fritters med turkisk yoghurt blandad med honung, salt och peppar. Toppa med rosépepparkorn. Toppa sötpotatisen med fetaost och pistagenötter.
 
Buon appetito!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0