Mera!

Om Citroncest Följ mitt liv i Milano Instagram Kontakt

Focaccia med mjuk och len rödlök

Fyra dagar går snabbt när man har roligt. Nu har mamma och pappa precis gett sig iväg till Milano Malpensa för att åka hem till Skåne. Och här sitter jag ensam kvar... Nej, jag är inte så ledsen, jag ska åka hem och hälsa på om bara några månader, så ingen fara på taket. Igår var vi och såg på Nötknäpparen på Teatro alla Scala. Det var heeeelt magiskt. När man tittar på La Scala utifrån ser byggnaden verkligen inte direkt imponerande ut - men insidan är något helt annat. Och baletten var också superfin!
 
Vi hade inte så mycket tid att äta igår kväll, så jag svängde ihop en dinkelvetesallad med friterade zucchiniblommor. Och så bakade jag focaccia till det. Jag älskar det här receptet - jag har stulit det rakt av från Leila - och det blir alltid perfekt. Det enda jag ändrar är att jag steker löken mjuk innan jag toppar brödet med den, på så vis undviker jag att den bränns, och så blir den mjuk och söt i stället. Mums Filibabba.
 
 
Focaccia med mjuk och len rödlök
(2 bröd) 
25 g färsk jäst
3 dl fingervarmt vatten
2 msk flytande honung
½ dl olivolja + extra till topping
1 msk flingsalt + extra till topping
7 dl vetemjöl + extra för utbakning
2 rödlökar
1 msk smör
 
1.
Vispa ut jästen med vatten, honung olivolja och flingsalt i en bunke. Tillsätt lite vetemjöl i taget och arbeta samman till en deg och knåda den i cirka 5 minuter.
 
2.
Jäs degen till dubbel storlek i en bunke täckt med bakduk, i cirka 45-60 minuter.
 
3.
Häll ut degen på mjölat bakbord och dela den i 2 delar, knåda den lite och lägg på två oljade plåtar med lite flingsalt i botten. Platta ut degarna tills de är cirka 1-2 cm tjocka och låt jäsa under bakduk till dubbel storlek, cirka 45 minuter.
 
4.
Skiva under tiden löken i tunna ringar och stek mjuka i smör i en stekpanna på medelvärme.
 
5.
När bröden jäst klart, toppa med löken och sätt sedan fingrarna i degen så att det formas små hål. Ringla över olivolja och strö flingsalt på toppen.
 
6.
Grädda brödet ca 10-13 minuter i 225 grader. Ta ut då det blivit gyllene.
 
*** ENGLISH RECIPE ***
 
Focaccia with red onions
(2 focaccia)
25 g fresh yeast
3 dl lukewarm water
2 tablespoons honey
½ dl olive oil + extra for the topping
1 tablespoon sea salt + extra for the topping
7 dl flour + extra for kneeding 
2 red onions
1 tablespoon butter
 
1. 
Mix the yeast with lukewarm water, honey, olive oil and salt in a bowl. Add the flour at little at a time and work it to form a dough. Knead it for about 5 minutes - the dough will be quite sticky.
 
2.
Let the dough rise to double size in a bowl covered with a baking cloth (it takes about 45-60 minutes).
 
3.
Pour the dough onto a floured surface and divide it into 2 pieces, knead it a little before you put it on two oven sheets that are oiled and sprinkled with some sea salt. Put the doughs  on the sheets and stretch them until they are about 1-2 cm thick. Let themrise again, under a damp cloth, for about 45 minutes. 
 
4.
Slice the onion in thin rings and fry in butter until soft.
 
5.
When the bread is risen, spread the onions on top, and then put your fingers in the dough to form small holes. Drizzle some olive oil over the whole thing and sprinkle with some sea salt.
 
6.
Bake the bread for about 10-13 minutes at 225 degree C. Remove from the oven when it's golden.

Kommentarer
Postat av: Joanna- 8 självmordsförsök senare- Livet med Asperger och Bipolär sjukdom

gott


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0