Mera!

Om Citroncest Följ mitt liv i Milano Instagram Kontakt

Anka med risnudlar i asiatiska smaker och brynt pak choi

Anka. Jag tror det går direkt in på min lista över topp 3 proteinkällor från djurriket. Så. himla. gott. Efter att idag ha tillagat en riktigt smarrig anka till lunch inser jag att jag har ätit alldeles för lite av den här varan. Problemet är att jag har haft svårt att hitta bra anka i Milano tidigare, men idag lyckades jag - och den kostade dessutom inte mycket mer än en kycklingfilé! Lyx till budgetpris med andra ord! 
 
Anka är så tacksamt, för i och med att den innehåller rätt mycket fett blir skinnet krispigt när den steks - samtidigt som själva bröstet förblir mört. Dessutom behöver du ju inte använda olivolja eller smör i pannan. Allt i ett med andra ord.
 
Jag valde att göra min anka asiatisk med hjälp av stekta risnudlar som jag marinerade i lime och vitlök och ingefära och soja och... ja, ni vet - sådant som känns asiatiskt. Till detta brynte jag pak choi i ankfettet och toppade allt med pistagenötter och en käck liten limeklyfta.
 
 

Anka med risnudlar i asiatiska smaker och brynt pak choi
(2 port)

1 stort ankbröst med skinn

½ msk salt

 

1 pak choi

1 tsk soja

1 tsk sesamfrön

 

150 g risnudlar

2 msk soja

1 msk olivolja

½ msk vitvinsvinäger

½ tsk Srirachasås

½ lime, skal + cest

Ingefära, ca 3 cm lång bit

½ vitlöksklyfta

Salt och peppar

 

1-2 vårlökar

10-12 pistagenötter

 

1.

Ta ut ankan från kylen ca 30 minuter till en timme innan du ska laga den. Skåra ett rutmönster i skinnet, utan att skära i köttet. Gnid in skinnet i salt och låt stå framme tills ankan närmat sig rumstemperatur.

 

2.

Marinera nudlarna under tiden. Koka först upp vatten som du häller över nudlarna för att förvälla dem. Låt stå i 10 minuter, häll sedan av vattnet. Blanda soja, olivolja, vinäger och Sriracha med pressad vitlök, riven ingefära och cest och saft från en halv lime. Salta och peppra. Häll marinaden över nudlarna och låt stå tills de är redo att stekas.

 

3.

Tillbaka till ankan.  Lägg bröstet i en kall, torr stekpanna (om pannan är kall från början så får fettet lång tid på sig att smälta, och skinnet blir krispigt medan bröstet blir inte riskerar att bli torrt – ett hett tips). Sätt pannan på medelhög värme och låt ankan sakta stekas. Ös ankan med sitt eget fett under tiden. När skinnet är gyllene och krispigt vänder du ankan och låter den steka 2-3 minuter på andra sidan. Ta sedan bort från värmen och låt vila under folie i ca 10 minuter så att alla köttsafter har tid att sätta sig och göra ankan ännu godare.

 

4.

Medan ankan vilar delar du din pak choi i två delar och bryner den med snittytan ner i ankfettet. Ta sedan bort från värmen, pensla med soja och strössla över sesamfrön.

 

5.

Häll sedan ner nudlarna i samma stekpanna. Skiva upp vårlöken och tillsätt till nudlarna. Stek dem varma – det går snabbt, ca 2 minuter.

 

6.

Skiva upp ankan i vinkel mot fibrerna.

 

7.

Lägg upp nudlar på en tallrik, toppa med ankan och pak choi. Toppa med hackade pistagenötter och servera med en limeklyfta.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0