Mera!

Om Citroncest Följ mitt liv i Milano Instagram Kontakt

Glutenfri galette med parmesankräm och zucchini

Jag missade helt att det var paj-dagen i måndags (pie day - pi day - 3,14 - March 14 på engelska, 14 mars på svenska - hänger ni med?). Nåväl. Nu gör det ju inte så mycket att jag missade den, efter som man inte behöver en särskild dag eller anledning till att äta paj. Ät paj så ofta ni vill. Alla dagar i veckan om det passar er. Paj är ju så gott, och så lätt att variera. Det enda som är dumt med paj är att det oftast blir väldigt mycket mat av det. Och om man som jag bor ensam, med endast ett litet, litet frysfack tillgodo, så är det inte optimalt att baka paj - om man inte vill äta samma sak morgon-middag-kväll i en evighet vill säga.
 
Därför passar den här galetten alldeles utmärkt. Nu kanske någon kommer inflika att det där inte alls är en paj. Men då tycker jag att ni har fel. Det är visst en paj. En typ av paj. (Men Gud, hur många gånger har jag skrivit paj hittills? Paj, paj, paj, paaaaaj). Var var jag? Jo, en galette är utmärkt för den kan du anpassa efter hur många som ska äta den - det vill säga en i detta fall. Perfekt för en tjej som jag med andra ord.
 
Den här galetten är dessutom glutenfri - heja! Jag gjorde skalet av hasselnötsmjöl, majsmjöl och sesamfrön. Blev så himla bra - krispigt som jag älskar. Fyllningen består av en parmesankräm toppad med zucchini och fetaost. Mums! Vilken fest på en onsdag!
 
 
Glutenfri galette med parmesankräm och zucchini
(1 galette = 1 portion)
1 tsk chiafrön + 3 tsk vatten
½ dl hasselnötsmjöl
½ dl majsmjöl
½ dl sesamfrön
Salt och peppar
25 g smör
 
½ ägg
½ dl crème fraiche
1 msk phildelphiaost
1 dl riven parmesan
1 citron, endast skal
1 tsk soja
Salt och peppar
 
½ zucchini
15 g fetaost
 
1.
Rör ut chiafröna i vattnet. Låt stå i cirka 15 minuter tills det blivit en gelé.
 
2.
Blanda hasselnötsmjöl, majsmjöl och sesamfrön med en nypa salt och peppar efter smak. Tärna smöret och nyp ihop med mjölblandningen till en gryning massa. Blanda ner chia-gelén och tryck ihop till en deg.
 
3.
Kavla ut degen mellan två bakplåtspapper till en cirkel, cirka 2 mm tjock. Lägg degen på något platt och sätt in i kylen minst en halvtimme - men den kan stå ännu längre (tills du ska använda den - kom bara ihåg att ta fram den 15 minuter innan så att den mjukar till sig lite och lättare går att vika).
 
4.
Blanda ihop ägg, crème fraiche, philadelphiaost, parmesan, citroncest, soja samt salt och peppar till en kräm. Lägg på galette-skalet men lämna en kant på cirka 3 cm runt om.
 
5.
Skiva zucchinin tunt och lägg på parmesankrämen. Vik sedan över kanterna - det gör inget om de går sönder lite, det ska vara rustikt.
 
6.
Toppa zucchinin med smulad fetaost. Grädda sedan i ugn - cirka 30 minuter på 200 grader. Håll koll - kärmen ska hinna sätta sig och fetaosten ska få lite färg.
 
7.
Servera med en enkel sallad - eller något annar du tycker om.
 
Buon appetito!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0