Mera!

Om Citroncest Följ mitt liv i Milano Instagram Kontakt

Indisk daal med glutenfria naan gjorda på blomkål

Måndag igen. Det innebär vegetariskt. Denna gång föll valet på en indisk daal med linser och en massa kryddor. Jag menar verkligen en massa. När det kommer till indiskt så tycker jag gärna man kan vräka på rätt mycket, för det ska ju vara kryddstarkt. Det ska smaka mycket. Och det ska smaka annorlunda än vår vanliga basilika, persilja eller (Gud förbjude) färdigköpta tacokrydda (...nej, jag skojar bara med er - jag är inte så pretto - ni får gärna gå lös i tacohyllan där hemma, jag är kanske bara avundsjuk för att jag inte har samma utbud här och därmed måste improvisera).
 
Till daal serveras ofta naanbröd. Alltså jag älskar naanbröd så otroligt mycket! Älskar bröd generellt, men ett smörigt naan är det inte mycket som slår. Nu är det dock så att jag är inne i en period där jag försöker utesluta gluten för att se om min mage kommer må bättre av det. Därmed förkommer inte naan på menyn. Men skam den som ger sig! Jag fick gnugga geniknölarna lite extra, och det slutade med att jag fick till några naan, något som skulle likna naan, till slut. Jag tror att det är viktigt att påpeka att detta inte är sådana naan som vi är vana vid. Det är ett alternativ. Ett annat sätt att skopa upp daalen och transportera den till munnen. Supergoda - och jättenyttiga. Men om man förväntar sig vanliga naan så kommer man kanske bli besviken. Så gör inte det. Förvänta er ingenting. Se bara fram emot något nytt. Okej? Toppen, bra! Nu kör vi.
 
 
Indisk daal
(4 port)
1 msk olivolja
1 gul lök
1 vitlöksklyfta
2 msk garam masala kryddmix
1 msk gurkmeja
1 tsk ingefära, pulver
1 msk ingefära, färsk
2 msk tomatpuré
200 g passerade tomater
2 dl vatten
2 msk soja
1 msk Worcestershiresås
2 dl linser (röda/gröna/gula - välj själv)
Salt & peppar
 
Till servering
Fetaost
Persilja
Lime
 
1.
Hetta upp oljan i en kastrull. Grovhacka den gula löken och finhacka vitlöken. Stek dem mjuka i oljan.
 
2.
Tillsätt garam masala, gurkmeja samt torkad och färsk (riven) ingefära. Låt dem steka torrt. Detta är superviktigt för att få ut alla smaker från kryddorna (tillsätter ni kryddorna sist istället för först kommer ni aldrig få ett smakrikt resultat). Tillsätt tomatpurén och blanda runt.
 
3.
Häll på passerade tomater, vatten, soja och Worcetershiresås. Låt koka upp. Tillsätt sedan linserna, sänk värmen och låt koka på svag värme i cirka 25-30 minuter till linserna är klara och grytan har reducerats. Smaka av med salt och peppar.
 
4.
Servera med fetaost, persilja och lime (eller strunta fetaosten om du är vegan).
 
 
Naan
(4 stycken)
1 kg blomkål
2 ägg (eller 2 chia-ägg*)
1 msk finhackad gräslök
2 tsk fiberhusk
 
2 msk smör eller kokosolja
 
*blanda 1 msk chiafrön med 3 msk vatten (per ägg - dvs 2 msk chiaförn och 6 msk vatten i detta fall). Rör om och låt stå tills det blivit en gelé. Använd sedan istället för hönsägget för vegansk version.
 
1.
Riv blomkålen på den grova sidan av ett rivjärn. Lägg i en kastrull och häll på vatten så att blomkålen täcks. Koka upp och låt koka 3-4 miunter. Häll sedan av i ett durkslag. Skölj med kallt vatten. Låt så mycket vatten som möjligt rinna av. Häll sedan upp blomkålen på en torr kökshandduk. Samla ihop ändarna och pressa ut så mycket vatten som du bara kan. Ju torrare blomkål dest bättre slutresultet.
 
2.
Sätt ugnen på 190 grader.
 
3.
Blanda blomkålen med ägg, gräslök och fiberhusk. Dela upp smeten i 4 delar och tryck ut fyra naanbröd på en plåt med bakplåtspapper - de behöver inte vara jämna, men försök få dem cirka 1 cm höga.
 
4.
Grädda i ugnen cirka 10 minuter. Vänd dem sedan och grädda ytterligare 10 minuter.
 
5. 
Ta ut och lägg på galler. Precis innan servering är det gött att smälta smör i en stekpanna och bryna naanbröden så att de blir lite gyllene och tar smak av smöret - men detta steg kan såklart undvikas.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0