Mera!

Om Citroncest Följ mitt liv i Milano Instagram Kontakt

Nyttiga tomat- och parmesanchips

Ibland får man idéer som blir bättre än man kunnt tänka sig. Som de här tomatchipsen jag fick för mig att göra för att pimpa dagens veggo-burgare (receptet på den kommer i nästa inlägg - och jag rekommenderar er att kolla in det för jag har vunnit kampen om den perfekta vegetariska hamburgaren). Jag kände att det var för tråkigt att bara skiva en tomat och lägga på linsbiffen, så därför bestämde jag mig för att semi-torka en tomat i ugnen i några timmar. Alltså heja, vilket resultat! Jag är inget stort fan av vanliga chips, men om jag skulle varit det, så skulle jag ändå lätt kunnat byta ut den friterade potatisversionen mot denna. På alla fredagsmys under hela året faktiskt. Så. Himla. Goda. Testa själv, det tar 5 minuter att förbereda, sedan går de själva klart i ugnen medan du jobbar med annat. Älskar när maten sköter sig själv!
 
 
Tomat- och parmesanchips
(ca 10 chips per tomat)
Tomater
Parmesan
Olivolja
Färsk rosmarin
Salt
 
1.
Sätt ugnen på 150 grader.
 
2.
Skiva tomater så tunt du kan. Lägg ut dem på en plåt utan att de överlappar varandra. Ringla lite olivolja över (pensla eventuellt ut oljan för ett jämnare lager)
 
3.
Riv parmesan och finhacka färsk rosmarin. Strössla över tomaterna. Avsluta med salt.
 
4.
Låt torka i ugnen i 1 ½ - 2 timmar. Håll koll. Som ni ser på bilden blev några av mina lite övergräddade... så kan det gå när inte haspen är på!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0