Mera!

Om Citroncest Följ mitt liv i Milano Instagram Kontakt

Glutenfritt bananbröd fritt från raffinerat socker

- For English, see bottom of post - 
 
Häromdagen bjöd jag hem en kompis på middag, och med sig hade hon efterrätt - kanske världens bästa deal! Hon hade gjort ett glutenfritt bananbröd, som var så otroligt saftigt, och dessutom helt fritt från socker - perfekt både som frukost och efterrätt med andra ord. Dock pimpade hon bananbrödet med kolasås, grädde och lingon vid servering - så så värst nyttigt kanske det inte var till slut. Men det styr man ju själv! Otroligt gott var i alla fall vad det var och jag snodde receptet direkt! Jag har dock ändrat lite i det. Dels fick jag tillsätta lite honung, för mina bananer var inte tillräckligt mogna (och därmed inte heller tillräckligt söta). Sen bytte jag ut mandelmjöl till glutenfritt havregryn, och så tillsatte jag lite kryddor. Men i övrigt ska Emelie ha all cred! Tack för inspirationen kompis, kom gärna tillbaka med efterrätt snart igen. Hehe...
 
 
Glutenfritt bananbröd fritt från raffinerat socker
(1 bröd)
2 mogna bananer
4 ägg
2 tsk honung* 
4 dl rismjöl
1 dl glutenfria havregryn
2 tsk chiafrön
2 tsk psylliumfrön
1 tsk bakpulver
1 tsk kanel
1 tsk malen ingefära
1 nypa salt
 
*om bananerna inte är tillräckligt mogna och söta, annars uteslut. 
 
1.
Sätt ugnen på 175 grader.
 
2.
Mosa bananerna och lägg i en skål. Knäck äggen och blanda med bananerna. Tillsätt eventuellt lite honung.
 
3.
Blanda alla övriga (torra) ingredienser i en bunke. Vänd sedan ner med banan- och äggblandningen och rör om till en homogen smet.
 
4.
Smörj en brödform med smör. Häll ner smeten i formen och grädde i ugnen 35-40 minuter. 
 
5.
Låt svalna i formen en stund, stjälp sedan upp på ett galler och låt svalna ytterligare. Ät direkt, eller förvara i tätslutande påse. Kolla in här snart igen - jag har idéer för detta bananbröd! 
 
- ENGLISH VERSION -
 
Gluten free banana bread, free from refined sugar
(1 bread)
2 ripe bananas
4 eggs
2 tsp of honey *
240 g rice flour
35 g gluten-free oats
2 tsp of chia seeds
2 tsp of psyllium seeds
1 tsp baking powder
1 tsp cinnamon
1 tsp ground ginger
1 pinch of salt
 
* If the bananas are not ripe and sufficiently sweet, otherwise omit.
 
1.
Preheat the oven to 175 degrees C.
 
2.
Mash the bananas and place in a bowl. Break the eggs and mix with the bananas. (If using honey, add at this stage)
 
3.
Mix all the other (dry) ingredients in a bowl. Then combine with the banana and egg mixture. Stir until you reach a homogeneous batter.
 
4.
Grease a loaf pan with butter. Pour the batter into the pan and bake in the oven for 35-40 minutes.
 
5.
Let cool in the pan for a while, then tilt it on a rack to cool further. Eat immediately, or store in a sealed bag in the fridge.

Kommentarer
Postat av: Anonym

Kan man ersätta psylliumfrön med något annat om man inte har det hemma.

Svar: Hej! Jag kan inte garantera det, då jag inte har provat - men jag skulle inte tro att det blir någon större skillnad om du använder chiafrön eller krossade linfrön istället, till exempel! :)
Louise Laurenius

2016-05-18 @ 22:41:06
Postat av: Fröken

Tack för receptet! :-) Är alla dina recept glutenfria förresten?

Svar: Varsågod, hoppas du gillar det! Jag började äta glutenfritt i feb/mars någon gång, så sedan dess är de flesta glutenfria. Jag är dock inte glutenintolerant, så det kan hända att det dyker upp ett "vanligt" recept då och då! :)
Louise Laurenius

2016-05-20 @ 10:38:54
URL: http://verbaomnesliberant.webblogg.se/
Postat av: Nora

Gud så gott det låter! Ska lätt prövas!

2016-05-20 @ 14:46:37

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0