Mera!

Om Citroncest Följ mitt liv i Milano Instagram Kontakt

Nyttig körsbärssylt med chiafrön

Tre ingredienser är allt du behöver för att göra sylt - och i min version är socker absolut inte en av dem. Jag använder honung som sötningsmedel, men om du vill göra sylten helt vegansk kan du ersätta honungen med agavesirap. Den stora stjärnan i sylten, förrutom den färska frukten såklart, är chiafröna. Det är de som gör att sylten tjocknar och blir sådär gelé-ig som sylt ska vara. Alltså chiafrön - så bra till så mycket! Testa den här sylten, den går snabbt att göra och kan användas till mycket. Denna gång använde jag körsbär, mest för att jag kom hem med ett helt kilo från marknaden i lördags, och jag måste göra mig av med dem innan de blir dåliga. Men, ni kan använda precis vilket bär eller vilken frukt som helst. Nåväl, nästan i alla fall...
 
 
Nyttig körsbärssylt med chiafrön
(ca 3-4 dl) 
4 dl färska körsbär, utan kärnor
2 msk flytande honung
2 msk chiafrön
 
1.
Häll körsbär och honung i en kastrull och sätt över medelvärme. Låt värmas upp och krossa under tiden körsbären med en träslev. När det börjar koka, sänk värmen och låt puttra i 10-15 minuter.
 
2.
Ta bort från värmen och häll i chiafröna. Sylten tjocknar när den svalnar. 
 
3.
Häll upp i en ren, lufttät burk och förvara i kyl 1-2 veckor.
 
Sen kan ni t.ex. använda sylten till att smaksätta er bovetegröt på morgonen. Ett hett tips! Mitt grundrecept på rå bovetegröt hittar ni här.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0