Mera!

Om Citroncest Följ mitt liv i Milano Instagram Kontakt

Enkel jordnötsfudge med mörk choklad

Den här fudgen innehåller en hel del kalorier, det är sant. Men. Man kan se det på olika sätt - och jag ser det som att det är rätt sorts kalorier. Ingen grädde, inget smör, inget raffinerat socker. Istället kommer fettet naturligt från jordnötter och från kokosolja, och sötningen kommer från honung. Chokladen i sin tur är mörk, och vi vet ju vid detta laget hur många fördelar det finns med mörk choklad.
 
Sen å andra sidan, allt man äter här i livet behöver inte vara nyttigt. Ät vad ni vill - men utan att överdriva eller underdriva. Balans är ordet.
 
Oavsett vad, så är den här fudgen helt insane! Så sjukt god. Och svår att göra är den inte - det enda ni behöver är tålamod att vänta på att den stelnar i kylen. 
 
 
Supersnabb jordnötsfudge med mörk choklad
(16-20 bitar)
1 dl jordnötssmör
1 dl kokosolja
½ dl flytande honung
½ tsk vaniljsocker
2 dl salta jordnötter
20 g mörk choklad
Flingsalt
 
1.
Lägg jordnössmör (jag använde mitt hemmagjorda jordnötssmör, men om ni köper i butik så ta ett utan tillsatt socker), kokosolja, honung och vaniljsocker i en kastrull och smält över låg värme tills allt blir flytande.
 
2.
Ta bort kastrullen från värmen. Hacka jordnötterna grovt och häll i. Rör om.
 
3.
Använd en aluminiumform för att det lättare ska gå att få ut fudgen när den stelnat (eller klä en form med plastfolie). Min form var för stor, så jag gränsade av den med aluminiumfolie. Du vill att den ska vara cirka 20x10cm eller 15x15cm. Typ.
 
4.
Ställ in i kylen och låt stelna i 45 minuter.
 
5.
Smält chokladen över vattenbad. Marmorera den halvstelnade fudgen med chokladen (med hjälp av en sked). Toppa med flingsalt.
 
6.
Sätt tillbaka i kylen igen för att stelna - det tar en timme eller så.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0