Mera!

Om Citroncest Följ mitt liv i Milano Instagram Kontakt

Glutenfria Chocolate Chunk Peanutbutter Cookies

De här Chocolate Chunk Peanutbutter kakorna kan vara några av de bästa kakor jag någonsin bakat. På riktigt. Och de innehåller inte en enda gnutta mjöl. Varken vanligt eller glutenfritt. Den stora stjärnan i dessa kakorna är nämligen jordnötssmöret, som gör den slutliga produkten perfekt i konsistensen, texturen - och smaken! Jag har aldrig varit ett fan av småkakor, men de här är försvinnande goda - och dessutom tar de cirka 20 minuter att göra - från start till ut-från-ugnen. Dock måste de svalna helt innan du sätter tänderna i dem, för i och med att där inte är något mjöl i smeten, så är de väldigt ömtåliga då de direkt kommer ut från ugnen. 
 
Jag använde mitt hemmagjorda jordnötssmör, vilket jag tycker är det godaste som finns. En video om hur ni gör det, hittar ni här. Skulle ni nu inte ha de där extra 10 minuterna att göra ert eget smör, så se till att köpa ett smör som bara består av jordnötter (och möjligen lite salt) i affären. Inget tillsatt socker eller andra oljor, det är totalt onödigt!
 
 
 
Glutenfria Chocolate Chunk Peanutbutter Cookies
(12 stycken)
1 ¼ dl jordnötssmör
¾ dl råsocker
1 ägg
½ tsk vaniljsocker
½ tsk bikarbonat
1 nypa salt
50 g mörk choklad, minst 70%
 
1.
Sätt ugnen på 180 grader.
 
2.
Blanda jordnötssmör, råsocker, ägg, vaniljsocker, bikarbonat och salt till en massa.
 
3.
Hacka chokladen grovt. Blanda ner i smeten/degen.
 
4.
Ta cirka 1 msk smet till varje kaka. Rulla till en boll och lägg på en plåt med bakplåtspapper. Tryck ner den lite så att den är ungefär i storlek med en femkrona, kanske lite större. Gör likadant med resten av smeten, tänk på att lämna lite mellanrum mellan kakorna då de sprider ut sig lite i ugnen.
 
5.
Grädda mitt i ugnen i 10 minuter. Ta ut och V Ä N T A minst 1 timme innan du äter kakorna. De är mjuka när de kommer ut och behöver tid att stelna - för att snabba på processen går det säkert att slänga in dem i kyl eller frys en liten stund.
 
Enjoy!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0