Mera!

Om Citroncest Följ mitt liv i Milano Instagram Kontakt

Poke bowl med saffranslax, svart ris, avokado och granatäpple

Okej, årets stora trend stavas Poke Bowl, och jag vore ju ingen äkta matbloggerska om jag inte hoppas på tåget. Och inte mig emot, när något är nyttigt, går snabbt att laga, och är fullt med smaker, då är jag lättövertalad. Poke Bowlen kommer från Hawaii där den är lika vanlig som våra köttbullar är hemma. Det är husmanskost med andra ord. Poke betyder dela (ja, jag har googlat), och det är ju precis det man gör med laxen - man delar den i större kuber, och serverar den, som oftast i en skål (doh!) över sushiris. I mitt fall valde jag dock bort sushiriset, och använde mig av italienskt venere ris (svart ris), vilket jag tyckte fungerade perfekt - och dessutom adderade det ytterligare en färg i skålen.
 
Det här är så gott! Och tar inte längre tid än det tar att koka riset! Under tiden marinerar du laxen - eller tonfisken - och sedan lägger du bara ihop allt i skålen. Lätt som en plätt. Jag marinerade laxen i saffran, bland annat, därav den väldigt intensiva orangea färgen, men ni kan även köra på en mer "standard" asiatisk marinad med ingefära, lime, soja och sesamolja. Till exempel. Ni får göra precis som ni vill! 
 
 
Poke bowl med saffranslax, svart ris, avokado och granatäpple
(2 portioner)
2 dl venere ris (svart ris)
150 g sashimi lax (salma lax)
½ påse saffran
2 tsk sesamolja
½ flytande honung
Citronsaft, några droppar
1 salladslök
1 tsk svarta sesamfrön
Salt
 
1 avokado
2-3 msk granatäppelkärnor
15-20 pistagenötter
Koriander
 
1.
Koka riset enligt vad som står på förpackningen. Hittar ni inte venere-ris (svart ris), så skulle jag ta råris eller sushiris, alternativt quinoa - whatever rocks your boat!
 
2.
Dela laxen i större kuber. Lägg i en skål och låt marinera med saffran, sesamolja, honung, några droppar citronsaft, skivad salladslök, svarta sesamfrön och salt.
 
3.
Dela avokadon i lika stora kuber som laxen, på ett ungefär. Ta ur granatäppelkärnorna från skalet. Skala pistagenötterna och grovhacka dem.
 
4.
Lägg riset i en skål. Toppa med avokado, laxen (glöm inte marinaden), granatäppelkärnor, pistagenötter och avsluta med koriander. 
 
Buon Appetito!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0