Mera!

Om Citroncest Följ mitt liv i Milano Instagram Kontakt

Raw frozen cheesecake med kokos och lime (vegansk & glutenfri)

Nu får ni hålla i er, för det här kan vara något av det godaste jag någonsin har delat med mig av till er. I alla fall då vi pratar om efterrätter och bakverk. Smakerna i dessa godbitar är helt och hållet, ren skär magi. Limen står för fräschheten och cashewnötter och kokosmjölk för krämigheten. Solroskärnor och pistagenötter står för crunchet och kardemumma, kanel och ingefära för extra smak. Helt igenom fantastiskt underbara. Åh, förlåt. Jag pratar naturligtvis om det här: raw frozen cheesecake med kokos och lime!
 
Det här är ytterligare ett recept som kom till på grund av alla de cashewnötter jag kom hem med för några dagar sedan. Receptet är delvis inspirerat av en cashewglass som mamma hade gjort i somras då jag var hemma, men då jag aldrig tog receptet fick jag komma på min egen version - och den satt som en smäck. Jag vet att jag låter lite skrytig just nu, men de här blev verkligen så goda.
 
Och vet ni? Det är knappt jag vill skriva det, för det finns alltid någon som har förutfattade meningar om att veganska efterrätter inte skulle kunna vara goda. Men faktum är att de här är veganska. Och glutenfria. Och mjölkfria. De passar med andra ord in i nästan var mans diet. Testa, och låt mig veta om ni tycker de är lika goda som jag!
 
 
Raw frozen cheesecake med kokos och lime (vegansk & glutenfri)
(4 portionsformar)
 
Botten
1 dl russin
1 dl solroskärnor
½ dl riven kokos
1 ½ msk kokosolja i fast form
1 nypa var av kanel/kardemumma/ingefära/salt
 
Fyllning
2 dl blötlagda cashewnötter
¾ dl kokosmjölk
1 lime, cest och juice
½ dl flytande honung (alt. agavesirap för veganer)
1 ½ msk kokosolja i flytande form (smält)
 
Topping
Lime
Pistagenötter
 
1.
Börja dagen innan med att blötlägga cashewnötterna i vatten. Då blir de mjuka och får rätt konsistens till cheesecaken. Om du glömmer detta, kan du snabb-blötlägga dem genom att hälla på kokande vatten och låta dem stå i en timme (men då är inte cheesecaken längre raw för er som bryr er om det...).
 
2.
Preppa 4 muffinsformar (version: stabila), genom att klippa 4 remsor bakplåtspapper som du lägger som ett "U" i formen - på det viset kan du lättar lyfta upp den färdiga cheesecaken när den är klar!
 
3.
Mixa alla ingredienser till bottnen i en mixer tills det blir en formbar massa. Fördela massan i de fyra formarna och tryck till med fingrarna så att bottnen blir jämn. Sätt in i frysen för att stabiliseras.
 
4.
Mixa alla ingredienser till fyllningen så att det blir en superlen smet. Fördela smeten över bottnarna i formarna. Sätt tillbaka in i frysen och låt stå tills de stelnar, cirka 5-6 timmar. Efter cirka 1 timme kan du ta ut dem och toppa dem med limecest, limebitar och hackade pistagenötter. Sätt sedan tillbaka dem i frysen.
 
5.
Ta fram cirka 10-15 minuter innan servering så att cashewkrämen hinner tina något.

Kommentarer
Postat av: Kajsa Fjellström

Ser alldeles galet gott ut

Svar: Åh, det var det! ;)
Louise Laurenius

2016-09-29 @ 20:35:55
URL: http://montage.itgirls.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0