Mera!

Om Citroncest Följ mitt liv i Milano Instagram Kontakt

Glöggmys med hemmagjorda pepparkakor

Glad första advent! Hur firar ni idag? Själv har jag storstädat lägenheten, tagit fram mina juleljus och tomtar - och ser nu fram emot att sätta tänderna i de här pepparkakorna som jag gjorde häromdagen. I år gjorde jag pepparkakor i form av skedar och gafflar - mest för att jag tyckte de var gulliga, men nu när jag tänker på det sparar det ju också en del disk om man vill servera pepparkakor med gorgonzola, som jag gör här. Det är bara att äta upp hela skeden på en gång. Super!
 
Ni hittar mitt recept på pepparkakor här nedan. Jag vet inte vart det kommer ifrån, troligen från mamma. Jag har använt det de senaste åren, och pepparkakorna blir alltid bra.
 
Hoppas ni har en mysig adventssöndag!
 
 
Pepparkaksdeg
(ca 150 små pepparkakor)
150 g smör
¾ dl ljus sirap
1 ½ dl strösocker
½ dl muscavadosocker
2 tsk pepparkakskryddor
1 tsk malen ingefära
1 tsk malen kanel
2 små ägg
1 tsk bikarbonat
6 ½ dl vetemjöl
 
1.
Koka upp smör, sirap, socker och kryddor under omrörning. Låt svalna. Knäck i ett ägg i taget, rör om. Rör om bikarbonaten med lite mjöl och tillsätt till degen. Tillsätt sedan lite mjöl i taget och arbeta degen slät (jag använde en elvisp med degkrok, funkade bra). 
 
2.
Plasta degen eller lägg den i en plastpåse. Lägg in i kylen öven natten.
 
3.
Ta lite deg i taget och kavla ut på mjölat bord. Ta ut pepparkakor i valfri form. Grädda på 225 grader i 5-7 minuter. Håll koll - de bränns snabbt. Låt svalna på galler.
 
*** ENGLISH RECIPE ***
 
Gingerbread dough
(approx 150 small gingerbread cookies)
150 g butter
¾ dl Swedish sirap (or molasses)
1 ½ dl strösocker
½ dl brown sugar
2 teaspoons gingerbread spices
1 teaspoon grounded ginger 
1 teaspoons grounded cinnamon
2 small eggs 
1 teaspoon bicarbonate of soda
1 pinch of salt
6 ½ dl plain flour
 
1.
Heat up to combine butter, sirap, sugar and spices in a sauce pan whilst stirring. Let it cool. Add one egg at a time to the mixture. Add the bicarbonate of soda and the salt to the flour, mix, then add to the sauce pan a little at a time. Kneed the dough until it's smooth.
 
2.
Cover the douch with cling film, then put it in the fridge over night.
 
3.
Roll out the dough on a floured surface. Choose whatever from you want, and make your cookies. Bake them for 5-7 minutes in an oven pre-heated to 225 degrees C. Let them cool on a baking rack.
 
 
Kristyr
(ca 2-3 dl)
1 äggvita
3 ½ dl florsocker
 
1.
Blanda ut äggvitan med florsockret.
 
2.
Häll upp i spritspåse.
 
3.
Go bananas.
 
*** ENGLISH RECIPE ***
 
Frosting
(approx. 2-3 dl)
1 egg white
3 ½ dl powdered sugar
 
1.
Mix the egg white with the powdered sugar - you might need less or more depending on the size of the egg white. The frosting shouldn't be to runny, nor to solid.
 
2.
Add to a pimping bag.
 
3.
Go bananas.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0