Mera!

Om Citroncest Följ mitt liv i Milano Instagram Kontakt

Saffranspannkakor med varma hallon, yoghurt och basilika (veganska)

När man ser ett paket saffran i skafferiet, och genast får en idé till en lyxig frukost - då är det jobbigt att vänta en hel natt innan man jag får sätta planerna i verket. Men imorse var det dags, och resultatet blev dessa gyllene pannkakor, som är både veganska och fantastiska. Mums!
 
Jag serverade dem med varma hallon, yoghurt och basilika - och jag vet att basilikan låter knas, men gud vad bra det passar till saffran. En upptäckt jag gjorde precis nu, och som jag känner jag måste förädla på många andra sätt. Testa vettja!
 
 
Saffranspannkakor med varma hallon, yoghurt och basilika (veganska)
(3 pannkakor)
1 dl vetemjöl
1 nypa salt
½ g saffran
1 ¾ dl mandelmjölk
1 msk rapsolja
 
Hallon, (soja-)yoghurt, valnötter och basilika till serveringen
 
1.
Blanda ut mjölet salt och saffran och tillsätt hälften av mjölken. Vipsa bort alla klumpar, tillsätt sedan resten av mjölken och rapsoljan.
 
2.
Stek i stekpanna, eventuellt med lite rapsolja/kokosolja om du inte har en non-stick panna.
 
3.
Värm upp hallonen (gärna med lite salt och kardemumma) i en kastrull. Servera pannkakorna med varma hallon, yoghurt, valnötter och basilika.
 
*** ENGLISH RECPE ***
 
Saffron pancakes with warm raspberries, yoghurt and basil (vegan)
(3 pancakes)
1 dl flour
1 pinch of salt
½ g saffron
1 ¾ dl almon milk
1 tablespoon rapeseed oil
 
Raspberries, (soy) yoghurt, valnuts and basil for the serving
 
1.
Mix the flour with salt and saffron and add half of the milk. Whisk until lump free then add the rest of the milk and the rapeseed oil.
 
2.
Fry pancakes in a non stick pan, or use some rapeseed oil to make a pan non-stick.
 
3.
Heat up the raspberries in a sauce pan (add some cardamom and salt if you want to). Serve the pankakes with warm raspberries, (soy) yoghurt, valnuts and basil.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0