Mera!

Om Citroncest Följ mitt liv i Milano Instagram Kontakt

Zucchininudlar med kål- och hasselnötspesto & halloumi

Lycka är när man hittar en halloumi medtagen från Sverige i somras (tack för lång hållbarhet), längst in i kylen. Jag hade glömt att den låg där, så lyckan var faktiskt total. Älskar halloumi, men det är typ omöjligt att hitta i Milano. Dock har jag nu fått insidertips om en grekisk restaurang som langar halloumi, så jag får nog ta mig dit och kolla läget. 
 
Man kan göra mycket med halloumi, men godast är ju ändå det enklaste - att steka den gyllene i lite olja. Idag serverade jag den till zucchininudlar som jag hade vänt i en pesto gjort på svartkål och hasselnötter. Svartkål - eller toscansk kål - är väldigt vanlig här i Italien, men om ni har svårt att hitta den där hemma, så funkar grönkål precis lika bra. 
 
 
Zucchininudlar med kål- och hasselnötspesto & halloumi
(1 portion)
1 lagom stor zucchini
75 g halloumi
½ dl kikärtor
2 msk granatäppelkärnor
1 msk hasselnötsmjöl (finhackade hasselnötter)
 
Kålpesto
30-40 gram svartkål
½ dl hasselnötter
½ citron, cest och juice
½ tsk sesamolja
2 msk olivolja
1 tsk soja
½ tsk äppelcidervinäger
Salt&peppar
 
1.
Svarva zucchinin i en grönsakssvarv, eller gör nudlar med en osthyvel och en kniv. Lägg dem i en bunke och häll på kokande vatten. Låt stå i tre minuter, häll sedan av vattnet.
 
2.
Mixa alla ingredienser till peston. Häll peston på zucchininudlarna och rör om.
 
3.
Stek halloumin tills gyllene. 
 
4.
Lägg upp på tallrik och servera med kikärtor, granatäppelkärnor och hasselnötsmjöl.
 
*** ENGLISH RECIPE ***
 
Zoodles with kale and hazelnut pesto & halloumi
(1 serving)
1 normal sized zucchini
75 g halloumi
½ dl chickpeas
2 tablespoons pomegranate seeds
1 tablespoon hazelnut flour (grounded hazelnuts)
 
Kale pesto
30-40 g kale
½ dl hazelnuts
½ lemon, zest and juice
½ teaspoon sesameoil 
2 tablespoon olive oil 
1 teaspoon soy sauce
½ teaspoon apple cider vinegar
Salt & pepper
 
1.
Make zoodles with the help of a spiralizer. Put them in a bowl and pour over boiling water. Let sit for 3 minutes, then rinse. 
 
2.
Mix all ingredients for the kale pesto. Add to the zoodles and stir.
 
3.
Fry the halloumi until golden. 
 
4.
Add to a plate and serve with chick peas, pomegraate seeds and hazelnut flour. 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0