Mera!

Om Citroncest Följ mitt liv i Milano Instagram Kontakt

Pokébowl med marinerad tonfisk, avokado- & persikosalsa och stekt pak choi

Jag har pubblicerat många pokébowls i denna blog, men jag tröttnar aldrig på denna rätt, som går att variera i all oändlighet. Jag älskar grönsaker. Jag älskar fisk. Jag älskar ris. Så summa summarum är, att jag älskar pokébowls!
 
Denna gång gjorde jag en salsa av avokado och persika. Persika kanske inte är det vanligaste att ha i en salsa, det är nog vanligare med mango. Men nu snubblade jag över en persika och kände, varför inte? Våga experimentera i köket, en liten förändring kan göra så mycket. Och ja, det blev väldigt gott. 
 
 
Pokébowl med marinerad tonfisk, avokado- & persikosalsa och stekt pak choi
(2 portioner)
3 dl kokt ris
 
150 g tonfisk
1 msk soja
1 tsk fisksås
1 tsk honung
Några droppar sesamolja
Salt & peppar
Sesamfrön
 
1 avokado
1 persika
1 salladslök
1 lime
1 tsk rosépepparkorn
1 msk olivolja
Salt & peppar
 
2 små pak choi
1 tsk olivolja
Salt & peppar
 
1 dl edamamebönor
2 msk fiskrom
 
1.
Om du inte har köpt sashimi-tonfisk, så måste du lägga tonfiskfilén i frysen i ett dygn för att ta kål på eventuella bakterier. Nästa dag tar du fram tonfisken, skivar den i kuber och lägger i en bunke. Häll på alla ingredienser till marinaden och låt stå och dra medan du förbereder resten.
 
2.
Dela avokadon och persikan i kuber. Skiva salladslöken och stek i lite olivolja och salt. Blanda med avokadon och persikan. Smaksätt med limejuoice, rosépeppar, salt och peppar. Ringla över lite olivolja.
 
3.
Dela pak choien på hälften och stek i lite olivolja med snittytan ner, tills de fått lite färg.
 
4.
Lägg upp kokt ris i en skål. Toppa med pak choi, avokado- och persikosallad och tonfisk. Avsluta med att strö över sesamfrön samt lägga på edamameböner och en matsed fiskrom.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0