Mera!

Om Citroncest Följ mitt liv i Milano Instagram Kontakt

Risnudlar med hasselnötspesto och stekt halloumi

Nu börjar min tid i Sverige ta slut - på fredag åker jag tillbaka till Milano. Detta innebär, att jag nu måste ta vara på alla måltider, och äta allt det där som jag inte kan få tag på i Italien. Halloumi till exempel. Jag älskar halloumi - det är mer eller mindre det första (och sista) jag äter när jag är i Sverige. Oftast slänger jag ner den i en sallad med quinoa, men denna gång blev jag så himla sugen på pasta. Eller okej, pasta och pasta - jag vet inte om italienarna godkänner risnudlar som pasta, men för mig är det ett perfekt glutenfritt substitut till normal spaghetti eller tagliatelle. Dessutom går det fort som attan att tillaga risnudlar (3 minuter för att vara exakt), så den här rätten kan du slänga ihop på cirka 10 minuter om du har koll på din mise en place (kockspråk för ordning och reda, typ).
 
Jag gjorde en pesto av hasselnötter och ruccola, istället för pinjenötter och basilika. Billigare. Och hasselnötterna ger en mer distinkt smak än pinjenötterna - något jag gillar. Vad är det första du äter efter en lång tid borta från Sverige? Har du någon svensk favoriträtt?

 
Risnudlar med hasselnötspesto och stekt halloumi
(2 portioner)
100 g risnudlar
1 tsk salt
3-4 dl kokande vatten
 
¾ dl hasselnötter
1 stor näve ruccola
50 gram parmesan
¾ dl olivolja
½ dl vatten
Salt & peppar
 
100 g halloumi
1 msk olivolja
 
En liten näve spenat
5-6 cocktailtomater
Hasselnötter
 
1.
Lägg risnudlarna i en bunke. Koka upp vatten och häll över tillsammans med salt. Låt stå och dra i 3 minuter, häll sedan av vattnet.
 
2.
Mixa hasselnötter, ruccola, parmesan och olivolja i en matberedare. Spä ut med vatten tills du får en mer såsig konsistens. Smala av med salt och peppar.
 
3.
Värm olivoljan i en panna. Skiva halloumin. Stek halloumiskivorna i oljan, tills gyllene på båda sidor.
 
4.
Blanda ner peston i risnudlarna och släng ner en näve spenat. Lägg upp på tallrik och toppa med halloumin, cocktailtomater (gärna i olika färg) och hackade hasselnötter

Kommentarer
Postat av: Silja

Åh vegetariskt! Så underbart 😍

Svar: Jag älskar vego-mat! :)
Louise Laurenius

2017-01-17 @ 14:56:30
URL: http://www.callshappines.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0