Mera!

Om Citroncest Följ mitt liv i Milano Instagram Kontakt

Hur du underlättar vardagen

Det här med food prep är ju ingen nyhet - framförallt inte i fitnessvärlden, där många spenderar hela söndagen med att göra 14 identiska matlådor som de sedan äter till lunch och middag kommande vecka. Helt okej, alla får göra precis vad som passar dem bäst - men personligen, som den matbloggare jag är, kan jag inte tänka mig något tråkigare än att äta samma sak om, och om, och om igen...
 
Däremot tycker jag om att underlätta vardagen - och trots att jag spenderar mycket av mina tid med att laga mat, äta mat, tänka på mat, konstruera recept och inspireras av andra matbloggare, så finns det många stunder då jag inte alls vill göra något speciellt som kan passa på bloggen. Det är de gånger jag älskar att food preppa - på mitt vis.
 
Så idag får ni ett tips, mer än ett recept, på hur ni underlättar vardagen, men ändå får variation i era rätter.
 
1.
Se till att skafferiet alltid innehåller konserver av olika slag - underskatta inte kokta kikärtor, linser och majs, de är världens bästa utfyllnad i en sallad.
 
2.
När du kokar quinoa, ris, matvete eller buljur, gör då extra många portioner på en och samma gång, så slipper du ta fram kastrullen varje gång du ska laga mat. De håller sig länge i en lufttät burk i kylen.
 
3.
Samma sak när det kommer till rotfrukter: jag rostar alltid mycket mer sötpotatis och potatis än jag behöver, och stoppar sedan in det som blir över i kylen. Jag tycker till och med att kall sötpotatis och potatis är godare, så det är bara winwin.
 
4.
Att svarva zucchini, rödbetor, morötter och liknande, är ett kul sätt att få variation i salladen, men att ta fram svarven - och framförallt att diska den - varje gång är döden. Svarva på en och samma gång, och förvara i platspåsar i kylen.
 
När det sedan är dags att äta, är det bara att plocka från dina favoritingredienser, och lunchen/middagen är klar på ett kick. Inte dåligt va?
 
Typiskt ihop-plock à la Louise.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0