Mera!

Om Citroncest Följ mitt liv i Milano Instagram Kontakt

Israelisk hummus från scratch!

Jag gör hummus väldigt ofta, men då främst baserat på färdigkokta kikärtor i burk. Och det är inget fel på det - jag är en förespråkare av genvägar i köket. Men. Efter mina dagar i Israel, där hummusen är ständigt närvarande, insåg jag att det finns hummus, och så finns det hummus... 
 
Så. Det första jag gjorde när jag kom hem till Milano var att köpa mig ett paket torkade kikätor, för nu ville jag minsann göra hummus från scratch! Och om det blev någon skillnad? Definitivt. Jag tror också att det blir extra gott, när man har gått ett helt dygn och väntat på att kikärtorna ska mjukna - själva väntan ger liksom en extra smakdimension till det hela. Men den som väntar på något gott...
 
 
Israelisk hummus från scratch
(ca. 4-5 dl färdig hummus)
250 g torkade kikärtor
½ dl tahini
1-2 vitlöksklyftor
2 tsk citronsaft
½ tsk spiskummin
½-1 dl kallt vatten
Salt & peppar
Olivolja till topping
 
1.
Lägg kikärtorna i blöt i minst 10 timmar. Byt vatten efter en timme, samt ytterligare en gång. Skölj sedan kikätorna och lägg dem i en kastrull. Häll på kallt vatten, dubbelt så mycket som kikärtorna. Koka upp och låt koka tills kikärtorna är mjuka - det kan ta allt från 40 minuter till 1,5 timme, beroende hur länge du har blötlagt dem.
 
2.
Häll av vattnet och lägg ner kikärtorna i en mixer. Mixa tills det börjar bli en homogen massa. Häll därpå i tahini, riven vitlök, citronsaft och spiskummin. Mixa. Häll därefter på vatten, lite i taget, tills du uppnår den konsistens du vill ha. Smaka av med salt och peppar.
 
3.
Lägg upp i en skål, och gör en liten fördjupning i mitten. Ringla över olivolja av god kvalitet. Servera sedan till exempelvis pitabröd, morötter, toppad med rostade kikärtor, inlagda kronärtskockor eller aubergine... oändliga möjligheter.
 
*** ENGLISH RECIPE *** 
 
Israeli hummus from scratch
(about 4-5 dl hummus)
250 g dried chickpeas
½ dl tahini
1-2 garlic cloves
2 teaspoons lemon juice
½ teaspoon of cumin
½-1 dl cold water
Salt & pepper
Olive oil for topping
 
1.
Soak the chickpeas under water for at least 10 hours. Change he water after one hour, then again one more time. Then rinse the chickpeas and place them in a saucepan. Add cold water, twice as much as the chickpeas. Bring to a boil and let the chickpeas cook until the they are soft - it can take anywhere from 40 minutes to 1.5 hours, depending on how long you have soaked them.
 
2.
Rinse the water and put the chickpeas in a mixer. Mix until it begins to become a homogeneous mass. Then add tahini, grated garlic, lemon juice and cumin. Mix. Little by little, add the water until you achieve the consistency you want. Season with salt and pepper.
 
3.
Pour into a bowl. Drizzle with some good quality olive oil. Serve to for example pita bread, carrots, roasted chickpeas, artichokes or aubergines... endless possibilities.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0