Mera!

Om Citroncest Följ mitt liv i Milano Instagram Kontakt

Grön quinoa och sparris lindade i parmaskinka

I'm back!
 
Rent fyskiskt är jag tillbaka i mitt kök i Milano. Rent social-media-mässigt är jag tillbaka på både blogg och Instagram (gå in och följ mig vettja, jag är såååå nära 1000 följare nu - en liten, men rolig milstolpe).
 
Dagarna hemma i Sverige och Danmark har varit super. Mycket kvalitetstid med familj och vänner, följt av en massa tid på kontoret i Köpenhamn där jag har hunnit lära känna mina kollegor bättre (jag träffar ju dem så sällan i och med att jag jobbar från annan ord annat land), och de är hur goa som helst... och lite galna - de är ju danskar trots allt. Och på tal om Köpenhamn - hur fantastisk är inte den staden? Jag konstaterar det varje gång jag är där (och det är rätt ofta), men ändå slutar jag inte förvånas över hur mycket jag faktiskt tycker om staden varje gång jag är på besök. Men. Jag älskar Milano också, och att komma tillbaka till 25 grader och en klarblå himmel är guld värt.
 
Nåväl. Över till maten. Jag lagade till en grön quinoa idag. Superlätt - du bara kokar quinoan som vanligt sedan rör du ner valfri pesto. Jag gjorde en pesto av persilja, parmesan och valnötter, men du kan variera örter, ost och nötter nästan precis som du vill. Till det serverade jag sparris som jag förstekte, lindade in i parmaskinka för att sedan låta gå klart i ugnen. Supersmarrigt och väldigt somrigt - perfekt på en dag som denna!
 
 
Grön quinoa och sparris lindade i parmaskinka
(2 portioner)
2 dl quinoa
4 dl vatten
1 grönsaksbuljongtärning
16 sparrisar
4 skivor parmaskinka
1 näve bladpersilja
1 citron, skalet
½ dl färskriven parmesan
10-15 valnötter
1 msk olivolja
2 msk vatten
Salt & peppar
Olivolja till stekning
 
Rosépepparkorn, valnötter och persilja till dekorering
 
1.
Koka upp vattnet med grönsaksbuljongen. Skölj quinoan noga och häll sedan ner i det kokande vattnet. Sänk värmen, sätt på ett lock och låt puttra i 15-20 minuter.
 
2.
Bryt av den grova delen på sparrisen. Stek i olivolja - den behöver dock inte bli helt klar. Salta och peppra. Ta fyra sparrisar och linda in i en bit parmaskinka och lägg sedan på en plåt. Upprepa med resten. Baka i ugn (200 grader) tills parmaskinkan blivit krispig, cirka 10 minuter.
 
3.
Mixa grovhackad persilja, citron, parmesan, valnötter, olivolja och vatten till en pesto. Smaksätt med salt och peppar.
 
4.
Blanda ner peston i quinoan så att den blir grön. Om du gör detta direkt när quinoan är klar och fortfarande är varm kommer parmesanen i peston att smälta lite vilket ger ett krämigare resultat.
 
5.
Lägg upp quinoan på två tallrikar. Toppa med rosépeppar, några krossade valnötter och persilja. Avsluta med sparrisknytena.
 
*** ENGLISH RECIPE ***
 
Green quinoa with asparagus wrapped in parma ham
(2 servings)
2 dl quinoa
4 dl water
1 vegetable stock cube
16 asparagus
4 slices of parma ham
1 handfull parsley
1 lemon, the zest
½ dl freshly grated parmesan cheese
10-15 walnuts
1 tablespoon of olive oil
2 tablespoons of water
Salt & pepper
Olive oil for frying
 
Red pepper corns, walnuts and parsley for the serving
 
1.
Bring the water and stock cube to a boil. Rinse the quinoa carefully and pour it into the boiling water. Lower the heat, put on a lid and let simmer for 15-20 minutes.
 
2.
Break off the coarse part of the asparagus. Fry it in olive oil and season with salt and pepper. Take four asparagus and wrap a piece of parma ham around them, then put them on a tin plate. Repeat with the rest. Bake in an oven (200 degrees C) until the parma ham has become crispy, about 10 minutes.
 
3.
Mix chopped parsley, lemon, parmesan, walnuts, olive oil and water into a pesto. Season with salt and pepper.
 
4.
Mix the pesto into the quinoa to make it green. If you do this right away when the quinoan is ready and still hot, the parmesan in the peston will melt, giving a creamier result.
 
5.
Divide the quinoa onto two plates. Top with red pepper corns, some crushed walnuts and chopped parsley. Finish with the asparagus.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0