Mera!

Om Citroncest Följ mitt liv i Milano Instagram Kontakt

Glutenfritt, saftigt pumpabröd

Igår slog jag mig ner i soffan och började arbeta, som jag gör alla andra vardagar. Inget konstigt med det, förrän kag två timmar in i arbetet insåg att jag var ledig. Alla Helgons Dag är nämligen en helgdag i Italien, något jag inte tänkte på då jag jobbar mot Sverige/Danmark, men är anställd i Italien. Nåväl, avklarat jobb är alltid avklarat jobb, men det var bara att slå igen datorn och hitta på något roligare. Roligare i detta fall = baka. 
 
Jag hade lust att baka bananbröd, men kände för att experimentera lite (mest för att mina bananer inte var tillräckligt mogna) Det var då jag kom på idén att använda pumpan jag hade i kylen istället. Jag bakade av den i ugnen och mixade den sedan till en puré, som fick agera substitut för den mosade bananen. Brödet smaksatte jag med klassiska pumpapaj-smaker som kanel, ingefära och muskot. Och så gjorde jag brödet extra saftigt med tillskottet av grekisk yoghurt i smeten. Resultatet blev bättre än jag vågade hoppas på! Så himla gott, och inte alls jätteonyttigt - jag sötade hela brödet med bara två matskedar kokossocker samt lite mörk hackad choklad, men det räckte gott och väl.
 
Passa på att göra detta brödet nu, medan pumpa fortfarande går att finna i affärerna. Så får du gå tillbaka till att göra bananbröd resten av året. Åh, och förresten: brödet är glutenfritt om du använder glutenfria havregryn till att göra havremjölet. Heja!
 
 
Glutenfritt, saftigt pumpabröd
(1 bröd)
2 dl pumpapurée
1 dl grekisk yoghurt
2 ägg
2 msk kokossocker
1 ½ dl bovetemjöl
1 dl havremjöl
2 tsk pofiber
1 nypa salt
1 tsk vaniljsocker
1 tsk bakpulver
1 tsk kanel
1 tsk malen ingefära
Malen muskotnöt
1 liten näve russin
40 g mörk choklad, grovhackad
Pumpakärnor till topping
 
1.
Värm ugnen till 180 grader C. Lägg bakplåtspapper i en brödform.
 
2.
Blanda pumpapuré, grekisk yoghurt, ägg och kokossocker.
 
3.
Blanda bovetemjöl, havremjöl, pofiber, salt, vaniljsocker och bakpulver.
 
4.
Blanda ner de torra ingredienserna i de våta. Häll sedan ner kanel, ingefära, muskotnöt, russin och choklad och rör om.
 
5.
Häll över i brödformen, toppa med pumpakärnor och baka i cirka 40 minuter. Låt sedan svalna på ett galler. Servera t.ex. med jordnötssmör och banan.
 
*** ENGLISH RECIPE ***
 
Glutenfree and moist pumpkin bread
(1 loaf)
2 dl pumpkin purée
1 dl Greek yoghurt
2 eggs
2 tablespoons coconut sugar
1 ½ dl buckwheat flour
1 dl oat flour
2 teaspoons pofiber
1 pinch of salt
1 teaspoon vanilla sugar
1 teaspoon baking powder
1 teaspoon grounded cinnamon
1 teaspoon grounded ginger
Grounded nutmeg
1 small handful of raisins
40 g dark chocolate, chopped
Pumpkin seeds for the topping
 
1.
Pre-heat the oven to 180 degrees C. Line a bread form with parchment paper.
 
2.
Mix pumpkin purée, eggs, Greek yoghurt and coconut sugar.
 
3.
Mix buckwheat flour, oat flour, pofiber, salt, baking powder and vanilla sugar.
 
4.
Add the dry ingredients to the wet. Stir in cinnamon, ginger, nutmeg, raisins and chopped chocolate.
 
5.
Add the batter to the bread form, top with pumpkin seeds and bake for about 40 minutes. Let cool, then serve with e.g. peanut butter and banana.

Kommentarer
Postat av: Beatrice Jakobsson - Fotograf

Såg ut att vara ett sjukt gott bröd! :)

Svar: Tack, ja det var supergott! Framförallt med jordnötssmör på! ;)
Louise Laurenius

2017-11-02 @ 19:02:31
URL: http://beattriicee.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0