Mera!

Om Citroncest Följ mitt liv i Milano Instagram Kontakt

Japanska gyoza (dumplings) med sötpotatisfyllning (veganska)

Idag gjorde jag gyoza. Låter namnet inte bekant? Well, jag visste inte heller exakt vad det var förrän jag googlade och insåg att gyoza är bara den japanska versionen av kinesiska dumplings (jiaozi). Vad som skiljer dem båda åt, kan jag inte säga - det enda jag vet att jag kunde välja mellan att köpa wontonplattor eller gyozaplattor häromdagen då jag var i Chinatown här i Milano. De såg exakt likadana ut, så jag tog helt enkelt det som var svårare att uttala...
 
Nåväl. Jag gjorde en fyllning av det jag hade i kylen, och insåg att det inte bara är ramensoppor som är bra för att använda upp rester - det är även dumplings. Man kan liksom variera fyllningen i oändlighet. Jag blandade ihop sötpotatispuré, vårlök, ingefära, vitlök, lime, solroskärnor och isbergssallad. Fyllningen blev så god att jag hade kunnat äta den med sked. Yum. 
 
 
Japanska gyoza med sötpotatisfyllning
(16 gyoza - 2 portioner)
16 gyozaplattor
1 dl sötpotatispuré
1 dl finhackad isbergssallad
2 tunt skivade vårlökar
½ dl solroskärnor
1 tumbit ingefära, riven
1 vitlöksklyfta, riven
1 lime, skal och juice
1 tsk soja
Salt & peppar
 
1.
Blanda ihop alla ingredienser till fyllningen.
 
2.
Lägg en tesked fyllning mitt på gyozaplattan och blöt försiktigt ner kanterna runt omkring med ett vått finger.
 
3.
Knip ihop dina dumplings och ånga sedan i t.ex. en bambukorg i 5-6 minuter.
 
4.
Servera t.ex. med jordnötssås.
 
*** ENGLISH RECIPE ***
 
Japanese gyoza with sweet potato filling
(16 gyoza - 2 servings)
16 gyoza wrappers
1 dl sweetpotato purée
1 dl finely chopped isberg lettuce
2 finely sliced spring onions
½ dl sunflower seeds
1 thumbpiece fresh ginger, grated
1 garlic clove, grated
1 lime, zest and juice
1 tsk soy sauce
Salt & pepper
 
1.
Mix all ingredients for the filling.
 
2.
Add a teaspoon of the filling on top of the gyoza wrapper. Dip your finger in water and draw a circle on the edges of the wrapper. 
 
3.
Fold your dumplings, then steam them e.g. in a bamboo steamer for 5-6 minutes.
 
4.
Serve e.g. with peanut sauce.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0