Mera!

Om Citroncest Följ mitt liv i Milano Instagram Kontakt

Steamed buns (#baobuns) med tofu, avokado och BBQ-glaserad lök

Det har öppnat ett ställe som serverar baobuns nära min kompis här i Milano. Och sedan hon berättade det för mig, har jag inte kunnat släppa tanken på att göra just baobuns - eller steamed buns/ångade bröd - själv. Eftersom jag för tillfället gör undantag från min glutenfria kost lite då och då, slapp jag hitta ett glutenfritt brödrecept som fungerade, så de här brönden är helt och hållet gjorda på vanligt vetemjöl. 
 
Normalt sätt är baobuns fyllda med fläsk eller kyckling - långkokta på något vis - och även om det skulle vara jättegott, så hade jag inte lust att vänta 48 timmar på att en fläsksida skulle gå klart. Det får bli ett projekt jag sparar till en annan gång. Istället använde jag vad jag hade hemma: tofu. Och så gjorde jag typ världens godaste BBQ-glaserade lök, som satte smak på hela rätten. Världsgott. Och vet du - eftersom jag använde tofu istället för fläsk, är detta dessutom veganskt. Hallå! Om jag kunde äta detta varje dag som vegan, så skulle jag inte tveka att konvertera. Men så gillar jag ju i och för sig min ost alldeles för mycket...
 
 
Steamed buns (#baobuns) med tofu, avokado och BBQ-glaserad lök
(8 bröd)
12 g jäst
1 dl ljummet vatten
¼ dl rapsolja
1 msk socker
½ tsk salt
2 ½ dl vetemjöl
1 krm bakpulver
 
1 gul lök
1 vitlöksklyfta
1 msk olivolja
1 tumbit ingefära
½ dl ketchup
½ dl agavesirap
1 msk soja
½ citron, juicen
½ tsk Srirachasås
Salt/peppar/paprikapulver
 
200 g tofu
Salt/peppar/paprikapulver
1 tsk soja
2 tsk olivolja
 
Isbergssallad, avokado, koriander, rosépeppar och sesamfrön till servering
 
1.
BUNS, steg 1
Rör ut jästen i vattnet och tillsätt sedan rapsolja, socker och salt. Blanda ut bakpulvret i vetemjölet och häll sedan ner i degvätskan. Knåda degen med en elvisp med degkrokar/i en matberedare/för hands i cirka 10 minuter - tills degen blir slät och glansig. Lägg i en bunke, täck med en handduk och låt jäsa till dubbel storlek (cirka 60 minuter).
 
2.
Grovhacka löken, finhacka vitlöken och riv ingefäran. Stek allt i olivolja tills löken börjar bli lite genomskinlig. Häll sedan ner ketchup, agavesirap (eller vanlig honung/sirap om du inte bryr dig om att receptet ska vara veganskt), soja, citronsaft, Srirachasås samt salt, peppar och paprikapulver. Låt såsen koka ner över medelvärme tills den blir klibbig. 
 
3.
BUNS, steg 2
Dela degen i 8 lika stora bitar. Kavla ut varje bit till en aval längd, cirka 15-20 cm. Pensla ovansidan med lite olja, och vik sedan längden på mitten. Lägg på ett smörpapper. Upprepa med alla degbitar och låt sedan jäsa ytterligare en gång, i cirka 45-60 minuter.
 
4.
BUNS, steg 3
Hetta upp vatten i en kastrull och sätt din bambulåda ovanpå. Har du ingen bambulåda, kan du göra som jag gjorde: Häll vatten i botten på en kastrull. Knykla ihop 3-4 stora bollar av aluminiumfolie (stora nog att gå över vattenytan). Ställ en tallrik som tåler värme på bollarna (se till att den är lite mindre än kastrullens diameter så att ångan stiger längs sidorna). Lägg sedan så många buns som får plats på tallriken (med smörpappret under) och sätt på ett lock på kastrullen. Ånga bröden i 6-7 minuter. Låt sedan svalna.
 
5.
Dela tofun i bitar, cirka 2x7 cm. Krydda dem runt omkring med salt, peppar och paprikapulver. Stek i olivolja på båda sidor. När de börjar bli klara häller du i lite soja, för att få extra färg, smak och krisp.
 
6.
Strimla isbergssallad, skiva avokado och grovhacka koriandern. Fyll bröden med alla dina tillbehör och avsluta med rosépeppar och sesamfrön på toppen.
 
*** ENGLISH RECIPE *** 
 
Steamed buns (#baobuns) with tofu, avocado and BBQ-glazed onions
(8 buns)
12 g fresh yeast
1 dl lukewarm water
¼ dl rapeseed oil
1 tablespoon sugar
½ teaspoon salt
2 ½ dl flour
½ teaspoon baking powder
 
1 yellow onion 
1 clove of garlic
1 tablespoon olive oil
1 thumb piece ginger 
½ dl ketchup
½ dl agave
1 tablespoon soy sauce 
½ lemon, the juice
½ teaspoon Sriracha sauce
Salt/pepper/paprika powder
 
200 g tofu
Salt/pepper/paprika powder
1 teaspoon soy sauce 
2 teaspoon olive oil
 
Isberg lettuce, avocado, cilantro, red pepper corns and sesame seeds for the serving
 
1.
BUNS, step 1
Desolve the yeast in the water and then add rapeseed oil, sugar and salt. Mix the flour and the baking powder in a seperate bowl, then add it to the yeast mixture. Kneed the dough for about ten minutes - until it's smooth and shiny. Put in a bowl, cover witha kitchen towel and let rise until it has doubled in size (about 60 minutes)
 
2.
Coarsly chop the onions, finely chop the garlic, grate the ginger. Fry everything in olive oil until the onions become translucent. Add ketchup, agave, soy sauce, lemon juice, Sriracha and spices and let it reduce over medium heat until it beomes sticky. 
 
3.
BUNS, step 2
Divide the dough into 8 equal sized pieces. Roll out every piece, to an oval shape about 15-20 cm long. Brush the top with some olive oil and then fold it in half. Put the bun on a piece of parchement paper. Repeat with all dough pieces and then let rise under the kitchen towel again, this time for about 45-60 minutes.
 
4.
BUNS, step 3
Heat water in a sauce pan and put you bamboo steamer ontop. Add as many buns that will fit in the bamboo steamer (with the parchemnt paper underneith) and put on the lid. Steam the buns for 6-7 minutes, then let cool.
 
5.
Cut the tofu in pieces, circa 2x7 cm. Season with salt, pepper and paprika powder. Fry in olive oil on both sides. Just before they're done, add som soy sauce into the pan for extra flavor, color and texture.
 
6.
Serve your buns with shredded isberg lettuce, slized avocado, koriander, tofu, onions and top it all of with red pepper corns and sesame seeds.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0