Mera!

Om Citroncest Följ mitt liv i Milano Instagram Kontakt

Zucchininudlar med krämig avokadosås och stekt svamp

Hej! Här har det inte hänt mycket på ett tag. Det beror på att jag drabbades av influensan-från-helvetet och åt totalt 1 äpple, 2 vindruvor och 1 ägg på tre dagar. Inte så mycket att skriva recept på med andra ord. Men nu är jag tillbaka, och matlusten likaså. 
 
Idag bjuder jag på världen enklaste veganska och glutenfria rätt. Snabbt går det att göra, och mättande är det också. Och gott! Men det vet ni redan, jag lägger inte ut något recept som jag inte tycker är gott. Känns onödigt. Du behöver bara några fåtal ingredienser sedan har du världens krämigaste "pastarätt" klar att mumsa på.
 
 
Zucchininudlar med krämig avokadosås och stekt svamp
(1 portion)
1 zucchini
5-6 champinjoner
½ citron, cest + saft
1 liten vitlöksklyfta
½ avokado
1 msk olivolja
Salt & peppar
 
1.
Svarva zucchinin för att få fram zucchininudlar. Lägg i en skål och häll över kokande vatten. Låt stå i 3 minuter, häll sedan av vattnet.
 
2.
Stek svampen gyllene i olivolja, tillsammans med citroncest, finhackad vitlök och salt.
 
3.
Mixa avokadon med olivolja, citronsaft, salt och peppar till smoooooth. Blanda sedan avokadosåsen med zucchininudlarna.
 
4.
Lägg upp i en skål, toppa med svampen och avsluta eventuellt med några solroskärnor.
 
*** ENGLISH RECIPE ***
 
Zoodles with creamy avocado sauce and fried mushrooms
(1 serving)
1 zucchini
5-6 mushrooms
½ lemon, cest and juice
1 small garlic clove
½ avocado
1 tablespoon olive oil
Sunflower seeds
 
1.
Spiralize the zucchini and put it in a bowl. Pour boiling water over the zoodles and let sit for 3 minutes before you drain them.
 
2.
Fry mushrooms in some olive oil with lemon zest, finely chopped garlic and salt. 
 
3.
Mix the avocado with olive oil, lemon juice, salt and pepper until silky smooth. Then mix the avocado sauce with the zoodles.
 
4.
Put in a bowl, top with the mushrooms and finally some sunflower seeds.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0