Mera!

Om Citroncest Följ mitt liv i Milano Instagram Kontakt

Lyxgröt med banan och chokladsås

Det första jag gör när jag går upp på morgonen, är att sätta på Nyhetsmorgon på TV4play. Det spelar liksom ingen roll att jag har bott i Milano i fem år nu, inget går upp mot svensk morgon-TV. Idag var där en kvinna med i programmet, som nyligen hade vunnit World Porridge Making Championship. Alltså! Hur fantastiskt?
 
Jag tror bannemig jag hade haft rätt goda chanser i den tävlingen. Eller. Jag trodde jag skulle ha det, tills jag fick höra att man tävlar i klassisk gröt och endast får använda vetekross, salt och vatten. Tacka vet jag neutral gröt, men vad är den utan topping? Nej, frågar du mig är det toppingen som gör en gröt till en riktig G R Ö T.
 
Idag gjorde jag en glutenfri havregrynsgröt som jag hade både kanel, solrosfrön och vallmofrön i när den kokades. Sedan toppade jag med banan och en snabb nyttig chokladsås som bestod av raw kakao, vatten, honung och salt som jag kokade ihop. Lite annat smått och gott på toppen, sedan var lyxfrullen ett faktum.
 
När det kommer ett VM i extravagant gröttillverkning, då ställer jag upp!
 
 
Lyxgröt med banan och chokladsås
(1 portion)
1 dl (glutenfria) havregryn
2 ½ dl vatten
1 msk solrosfrön
1 tsk vallmofrön
1 nypa salt
1 nypa kanel
 
1 msk raw kakao
2 tsk vatten
½ tsk houng
1 nypa salt
 
Banan, mandel, torkad frukt och jordnötssmör till topping
 
1.
Häll alla grötingredienser i en kastrull och koka upp på låg värme under omrörning. 
 
2.
Blanda alla ingredienser till chokladsåsen och koka upp.
 
3.
Lägg upp gröten i skålen. Toppa med toppingen och ringla över chokladsåsen.
 
*** ENGLISH RECIPE ***
 
Luxury porridge with banana and raw chocolate sauce
(1 portion)
1 dl (glutenfree) oats
2 ½ dl water
1 tablespoon sunflower seeds
1 teaspoon poppy seeds
1 pinch of salt
1 pinch of cinnamon
 
1 tablespoon raw cacao powder
2 teaspoons water
1 teaspoon honey
1 pinch of salt
 
Banan, slivered almonds, dried cranberries and peanutbutter for the topping.
 
1.
Mix all porridge ingredients in a sauce pan and slowly bring to a boil over low heat. Stirr every now and then.
 
2.
Mix all ingredients for the chocolate sauce and heat up in a sauce pan.
 
3. 
Put the porridge in a bowl. Top with banana, fruit and nuts and drizzle over the chocolate sauce.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0