Mera!

Om Citroncest Följ mitt liv i Milano Instagram Kontakt

Quinoa- och pumpapannkakor med kallrökt lax och avokado

Här kommer ett recept som kom till då jag behövde använda upp det som fanns i kylen. Lite kokt quinoa, lite pumpapuré, lite vårlök var som fanns, men med hjälp av ett ägg och lite mjöl blev det till en perfekt pannkakssmet. Namnamnam - pannkakor behöver inte alltid vara söta!
 
Jag varvade mina pannkakor med en Srirachamajonäs, och toppade allt med kallrökt lax och avokado. En så himla tillfredsställande lunch. Åh, nu får jag skapa nya rester så jag kan göra om receptet igen. Lyxproblem.
 
 
Quinoa- och pumpapannkakor med kallrökt lax och avokado
(1 portion)
¾ dl pumpapuré
¾ dl kokt quinoa (min var kokt med gurkmeja)
½ dl bovetemjöl
2 salladslökar, skivade
1 ägg
Salt och peppar
Olivolja till stekning
 
1 msk ricotta
1 msk majonäs
Några droppar Srirachasås
Salt och peppar
 
Spenat
Kallrökt lax, avokado och solroskärnor till topping
 
1.
Blanda alla ingredienserna till pannkakssmeten. Värm upp olivolja i en stekpanna och stek pannkakor - jag fick ut 3 stycken medelstora pannkakor av smeten (cirka tre fjärdedelars deciliter per pannkaka).
 
2.
Blanda ihop ricotta, majonäs, Sriracha, salt och peppar till en sås.
 
3.
Lägg spenat på botten av en tallrik. Varva pannkakorna med såsen. Toppa med kallrökt lax, avokado och solroskärnor.
 
*** ENGLISH RECIPE ***
 
Savory quinoa and pumpkin pancakes with salmon and avocado
(1 serving)
¾ dl pumpkin purée
¾ dl cooked quinoa (mine was cooked with turmeric)
½ dl buckwheat flour
2 scallions, sliced
1 egg
Salt and pepper
Olive oil for the pan
 
1 tablespoon of ricotta
1 tablespoon of mayonnaise
Sriracha after taste
Salt and pepper
 
Spinach
Salmon, avocado and sunflower seeds for the topping
 
1.
Mix all pancake ingredients in a bowl. Heat up some olive oil in a pan. Fry pancakes - I got three medium size pancakes from the batter (about ¾ dl batter per pancake).
 
2.
Mix all ingredients for the sauce.
 
3.
Put som baby spinach on a plate. Layer the pancakes with the sauce. Topp with salmon, avocado and sunflower seeds.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0