Mera!

Om Citroncest Följ mitt liv i Milano Instagram Kontakt

Sobanudlar med krämig pumpasås och crunchy topping

Jag har haft ett paket sobanudlar liggandes i skafferiet en längre tid nu, och jag har egentligen tänkt att jag skulle använda dem i någon slags ramen. Men idag fick jag en ny idé, för det är ju oktober - månaden som också skulle kunna döpas om till pumpamånaden nummer ett - och eftersom jag hade en bit pumpa i kylen, så valde jag helt enkelt att förvandla den till en krämig sobanudelsås. 
 
Såsen består mer eller mindre bara av pumpa, vatten och smaksättning - det är fänkålsfröna som ger såsen sin karaktär. Tänk att det krävs så lite för att något ska smaka så gott. Vad som gör hela rätten extra smarrig, är att jag toppar allt med rostad mandel, smörstek panko och rostade pumpakärnor (jag tog helt enkelt kärnorna som fanns i min pumpa, la dem på en plåt och ringlade över olja och salt, sedan rostade jag dem i cirka 20 minuter).
 
Du kan göra denna rätt helt glutenfri genom att använda glutenfritt ströbröd istället för panko - och se till att sobanudlarna är gjorda endast av bovete (och inte en kombination av bovete och vetemjöl som ibland är fallet). Rätten är också helt vegansk om du steker ströbrödet i margarin istället för smör.
 
 
Sobanudlar med krämig pumpasås och crunchy topping
(1 portion)
200 g pumpa
Olivolja, salt, peppar, paprikapulver, fänkålsfrön
2 msk vatten
90 g sobanudlar
 
1 msk flagad mandel
1 msk smör (margarin för veganskt)
2 msk panko ströbröd
Rostade pumpakärnor
Persilja, finhackad
 
1.
Värm ugnen till 200 grader C.
 
2.
Skala och dela pumpan och skär den i kuber. Lägg på en plåt och smaksätt med olivolja, salt, peppar, paprikapulver och fänkålsfrön. Baka i ugnen i cirka 30 minuter - tills pumpan är mjuk rakt igenom.
 
3.
Mixa pumpan till en slät puré med lite vatten. Häll över i en kastrull.
 
4.
Rosta mandelflagorna i en torr panna till de är gyllene. Häll över i en skål och sätt tillbaka pannan på spisen. Häll i smör (eller margarin) och stek panko tills gyllene och extra crunchy. Häll över i en skål. 
 
5.
Koka sobanudlarna enligt paketet - mina skulle bara kokas 4 minuter, så det är bra om du har förberett allt annat först. Värm på pumpapurén i kastrullen medan nudlarna kokas - eventuellt med lite mer vatten. 
 
6.
Häll av vattnet från nudlarna. Addera pumpasås och persilja och rör om. Häll upp i skål och toppa med mandel, panko och pumpakärnor (gärna som du rostat själv om du hade några i pumpan du köpte). Avsluta med persilja.
 
*** ENGLISH RECIPE *** 
 
Soba noodles with creamy pumpkin sauce and crunchy topping
(1 serving)
200 g pumpkin
Olive oil, salt, pepper, smoked paprika powder, fennel seeds
2 tablespoons water
90 g soba noodles
 
10 g slivered almonds
1 tablespoon butter (or margarine for vegans)
2 tablespoons panko bread crumbs
Toasted pumpkin seeds
Parsley, finely chopped
 
1.
Pre-heat the oven to 200 degrees C.
 
2.
Peal the pumpkin and cut it into cubes. Put the cubes on an oven tray and season with olive oil, salt, pepper, paprika powder and fennel seeds. Bake it in the oven for about 30 minutes - until it's soft all the way through.
 
3.
Mix the pumpkint to a purée with some water, then pour it into a sauce pan.
 
4.
Toast the almonds in a dry pan until golden, then add to a bowl. In the same pan, add the butter (or the margarine) and fry the panko until golden and crunchy.
 
5.
Cook the soba noodles according to the packaging. In the meanwhile, heat up the pumpkin sauce in the pan. 
 
6.
Drain the noodles then add to the pumpkin sauce with tha finely chopped parsley. Stir and add to a bowl. Top with almonds, crunchy panko and toasted pumpkin seeds (preferably home made). Finish with some parsley.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0