Mera!

Om Citroncest Följ mitt liv i Milano Instagram Kontakt

Glutenfri chokladkaka med quinoa

Jag vet, jag vet! Det låter ju helt knäppt att baka en kaka med quinoa. Men sanningen är att det det fungerar alldeles utmärkt! Jag har tidigare bakat kakor med couscous, men denna gång ville jag testa något nytt och eftersom jag alltid har quinoa hemma, så fick experimentet baseras just på det. 
 
Jag ska vara ärlig och säga, att jag först hade tänkt göra quinoa-brownies, men då min form var alldeles för stor (alternativ, jag hade för lite smet - det beror på hur man ser på det) så blev slutresultatet tunnare än jag vill att brownies ska vara. Men vad gör man då? Man anpassar namnet på receptet till vad det faktiskt blev: brownies blev alltså kaka.
 
Testa det här nästa gång du vill baka något gott, saftigt, chokladigt och kladdigt. Dessutom glutenfritt, laktosfritt och fritt från raffinerat socker (jag använde kokossocker och agavesirap som sötning).
 
Sist men inte minst, så hällde jag ner lite av mitt morgonkaffe i smeten, vilket gav extra smak! Tycker du inte om kaffe, kan du dock byta ut det mot mandelmjölk.
 
 
 
Glutenfri chokladkaka med quinoa
(1 kaka)
2 ½ dl kokt quinoa (ca 1 dl okokt)
1 dl kakao
½ dl kokossocker
½ dl agavesirap
½ dl smält kokosolja
½ dl kokt kaffe
2 ägg
1 tsk bakpulver
1 tsk vaniljpulver
1 nypa flingsalt
Chocolate chips
 
1.
Sätt ugnen på 180 grader C och klä en springform (22-24 cm i diameter) med bakplåtspapper.
 
2.
Lägg den kokta, och kalla, quinoan i en blender och mixa tills det plir en paste.
 
3.
Häll quinoan in en skål och tillsätt de övriga ingredienserna (utom chocholate chipsen). Blanda och häll ner smeten i springformen. Toppa med chocholate chips.
 
4.
Baka kakan i ugnen cirka 30-35 minuter. Låt den sedan svalna något innan du pudrar den med florsocker (om du vill) och serverar med färsk frukt och bär.
 
*** ENGLSH RECIPE ***
 
Glutenfree chocolate cake with quinoa
(1 cake)
2 ½ dl cooked quinoa (approx. 1 dl uncooked)
1 dl kakao
½ coconut sugar
½ agave syrup
½ melted coconut oil
½ coffee
2 eggs
1 teaspoon baking powder
1 teaspoon vanilla powder
1 pinch of sea salt
Chocolate chips
 
1.
Pre-heat the oven to 180 degrees C and line a spring form (22-24 cm in diameter) with parchment paper.
 
2.
Put the cooked, and cooled, quinoa in a blender/mixer and blend until a kind of paste forms.
 
3.
Transfer the quinoa to a bowl and add the remaining ingredients (except for the chocolate chips). Stir to combine and pour the batter into the form. Top with the chocolate chips.
 
4.
Bake in the oven about 30-35 minutes. Let cool, then serve with powdered sugar and fresh berries. 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0