Mera!

Om Citroncest Följ mitt liv i Milano Instagram Kontakt

Stekt gröt med kaneläpplen, grekisk yoghurt och jordnötssmör

Ibland älskar jag Instagram lite mer än vanligt. Som när någon i mitt flöde lägger upp en bild på stekt gröt, och jag direkt känner varföööör har jag aldrig tänkt på det? Genialt! Precis så var det för några dagar sedan då Saltå Kvarn lade upp sin bild på stek gröt - och sedan dess har jag inte kunnat tänka på något annat. Så idag slog jag slag i saken, och gjorde min egen version av stekt gröt - och jag tror nu att jag har hittat en ny favorit på frukostmenyn.
 
Egentligen började jag att laga min frukost redan igår. Stekt gröt är nämligen kall gröt, som pimpas i en stekpanna när den har stelnat. Och det tar ju sin lilla tid innan gröt stelnar, så jag lagade helt enkelt en portion havregrynsgröt igår innan jag gick och la mig - så var den redo för att bli pimpad imorse när jag gick upp. Episk planering!
 
Havregröten kan du variera precis som du vill, med olika smaksättningar och adderingar. Dagen till ära smaksatte jag den med både kanel och kardemumma - och rörde dessutom i både vallmofrön och russin för att göra den extra rolig. Bestäm själv - låt fantasin flöda.
 
 
Stekt gröt med kaneläpplen, grekisk yoghurt och jordnötssmör
(1 portion)
1 dl (glutenfria) havregryn
2 ½ dl vatten
1 nypa salt
1 nypa kanel
1 nypa kardemumma
1 tsk vallmofrön
2 msk russin
 
½ äpple
1 tsk kanel
1 tsk agavehonung
1 msk smör
 
½ dl grekisk yoghurt
1 nypa vaniljpulver
1-2 msk jordnötssmör
Valnötter
 
1.
Lägg havregryn i en kastrull tillsammans med vatten, salt, kanel, kardemumma och vallmofrön. Koka ihop till en gröt, långsamt över låg värme. Häll i russinen och låt dem bli lite varma och mjuka. När gröten är klar häller du över den i en form (min var cirka 10x15 cm). Låt gröten svalna. Täck den sedan med ett lock/folie och sätt in den i kylen över natten för att den ska stelna.
 
2.
Skala äpplet och skär det i tärningar. Stek det mjukt i lite smör, tillsammans med kanel och agave, i en panna.
 
3.
Ta ur gröten ur formen (jag hade en aluminiumform vilket gjorde detta steg enkelt). Skär sedan gröten i bitar - i mitt fall i tre längder - som du steker i smör i en panna för att få en krispig yta.
 
4.
Blanda yoghurten med lite vaniljpulver och lägg upp på en tallrik. Lägg på gröten och toppa med äpplena, jordnötssmör och lite valnötter.
 
*** ENGLISH RECIPE ***
 
Fried porridge with cinnamon apples, Greek yogurt and peanutbutter
(1 serving)
1 dl (glutenfree) oats
2 ½ dl water
1 pinch of salt
1 pinch of cinnamon
1 pinch of cardamom
1 teaspoon of poppy seeds
2 tablespoons raisins
 
½ apple
1 teaspoon of cinnamon
1 teaspoon agave honey
1 tablespoon butter
 
½ dl Greek yogurt
1 pinch of vanilla powder
1-2 tablespoons peanutbutter
Walnuts
 
1.
Add oats in a saucepan together with water, salt, cinnamon, cardamom and poppy seeds. Let it simmer slowly over low heat. Add the raisins and let them get warm and soft. When the porridge is ready, pour it into a container (mine was about 10x15 cm). Allow the porridge to cool. Then cover with a lid/foil and put it in the fridge overnight to solidify.
 
2.
Peel the apple and dice it. Fry it gently in some butter, together with some cinnamon and agave.
 
3.
Remove the porridge from the container (I used an aluminum container which made this step easy). Then cut the porridge into pieces - in my case in three pieces lenghtwise - that you then cook in butter in a pan to get a crispy surface.
 
4.
Mix the yogurt with some vanilla powder and put on a plate. Add the porrisge and top with the apples, peanut butter and some walnuts.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0