Mera!

Om Citroncest Följ mitt liv i Milano Instagram Kontakt

Chia bowl à la Green Kitchen Stories

Det här receptet tar jag inte alls cred för, det kommer från Green Kitchen Stories och ni hittar det på deras blogg här. När jag såg bilden på deras Instagram, insåg jag direkt, att detta var en frukost menad för mig, så jag tog direkt saken i egna händer, blandade ihop en chiapudding och vaknade till världens bästa frulle.
 
Det enda jag egentligen har ändrat är bären. De använde blåbär, men jag hade bara jordgubbar hemma, så det fick det bli. Sedan bytte jag ut lönnsirapen till agavesirap, men i övrigt är det nog exakt som de gjorde. Älskar det här. Sesam crunchet har jag gjort flera gånger redan - passar som topping till typ alla frukostar.
 
 
Jordgubbs-chiapudding med varm banan och sesam crunch
(2 servings)
 
Jordgubbs chiapudding
1 dl jordgubbar
3 dl växtbaserad mjölk
3 msk chiafrön
1 tsk malen kardemumma
A liten nypa salt
 
Topping
1 banan, skalad och delad på längden
1 mask kokosolja
1 mask agavesirap
2 msk solrosfrön
2 msk sesamfrön
1 liten näve valnötter, lätt krossade
4 msk kokosyoghurt
2 msk nötsmör eller tahini
 
1.
Mosa jordgubbarna med en gaffel. Blanda med mjölk, chiafrön, kardemumma och salt och rör tills allt är mixat. Låt vila i 20 minuter - rör efter halva tiden. Sätt sedan in chiapuddingen i kylen över natten. 
 
 
2.
Preppa toppingen: värm kokosolja och agavesirap i en panna. Rör ner fröna och valnötterna och låt steka bara någon minut. Gör plats i mitten och lägg ner bananskivorna där. Värm någon minut på varje sida. Om pannan ser torr ut, så häll ner lite extra kokosolja eller agave.
 
 
3.
Häll chiapuddingen i två skålar, toppa med yoghurt och arrangera bananerna i mitten. Strössla över sesamcrunchet och avsluta med nötsmör eller tahini.
 
 
*** ENGLISH RECIPE ***
 
Strawberry Chia Bowl with Warm Banana and Sesame Brittle
(2 servings)
 
Strawberry Chia Pudding 
1 dl strawberries
3 dl plantbased milk
3 tbsp chia seeds
1 tsp freshly ground cardamom
A tiny pinch salt
 
Topping
1 banana, peeled and sliced lengthwise
1 tbsp coconut oil
1 tbsp agave syrup
2 tbsp sunflower seeds
2 tbsp sesame seeds
1 small handful walnuts, lightly crushed
4 tbsp coconut yogurt
2 tbsp nut butter or tahini 
 
1.
Mash the strawberries with a fork. Add milk, chia seeds, cardamom and salt and whisk until combined. Let sit for 20 minutes, stirring one or twice midway through, then let it rest in the fridge over night.
 
2.
Prepare the topping: heat coconut oil and agave syrup in a skillet. Stir in the seeds and walnuts and let sit for just a minute. Make room in the centre of the skillet and place the banana slices there. Heat for just a minute on each side. If the skillet looks dry, add a little extra oil or syrup.
 
3.
Pour the chia pudding into one large or two smaller bowls. Add yogurt to the bowl and arrange the bananas in the middle. Drizzle the sesame brittle over the bananas and add a drizzle of nut butter.

Kommentarer
Postat av: bylijo.se

Det ser verkligen gott ut. Det ska jag göra till frukost i morgon. Tack för tipset.

Svar: Åh, vad roligt att du tyckte om det! Testade du receptet sen? Kram :)
Louise Laurenius

2018-04-07 @ 09:03:41
URL: http://bylijo.se/
Postat av: Hemma Hos Felicia

det ser helt magiskt ut!!! :D

Svar: Tack snälla! :)
Louise Laurenius

2018-04-08 @ 10:40:36
URL: http://feliciahblogg.webblogg.se/
Postat av: Ida Jansson

Såå himla gott detta lät 😃

Svar: Vad roligt att höra! Tack snälla! :)
Louise Laurenius

2018-04-08 @ 14:34:04
URL: http://onlyonewaytogo.blogg.se/
Postat av: Arianne

Inbjudande bilder och spännande recept. Måste prova rostningen med de varma bananerna :)

Svar: Åh vad glad jag blir! Har du testat receptet än? Kram!
Louise Laurenius

2018-04-09 @ 16:16:57
URL: http://tralllle.blogg.se
Postat av: Vego Meals

Men wow så gott! Jag är alltid på jakt efter nya sätt att göra frukost på så detta kommer att testas 🌱

Svar: Åh vad roligt att höra! Hoppas du tycker om det! Kram!
Louise Laurenius

2018-04-11 @ 17:21:32
URL: http://vegomeals.blogg.se/
Postat av: bylijo.se

Hej igen! Jag testade receptet. Det blev jättegott tyckte både jag och dottern. Vi hade inte jordgubbar hemma utan det blev hallon. Det blir nog en sådan till frukost även nu på lördag. Ha det bra.

Svar: Men Gud vad glad jag blev av att läsa din kommentar! Vad roligt att ni testade - och gillade - receptet! Heja er! Kram!
Louise Laurenius

2018-04-12 @ 23:17:49
URL: http://bylijo.se/
Postat av: Tove Löfstedt

Vad gott! 😋

Svar: Supersmarrigt! :)
Louise Laurenius

2018-04-19 @ 15:30:40
URL: http://lovealoevera.blogg.se/
Postat av: Tove Löfstedt

Vad gott! 😋

2018-04-19 @ 15:30:51
URL: http://lovealoevera.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0