Mera!

Om Citroncest Följ mitt liv i Milano Instagram Kontakt

Glaserad röding med bovetesallad

Idag är det Festa della Liberazione i Italien - dagen då Italien befriades från nazisterna och det fascistiska styret år 1945. En viktig dag i Italiens historia - och ännu trevligare för oss som är anställda i Italien, för idag är vi lediga! Milano bjuder på strålande väder och 25 grader, så jag ska bege mig till Parco Sempione, där jag ska lägga mig på en filt och läsa min bok. En helt klart godkänd onsdag.
 
Innan jag sticker ut, bjuder jag på ett recept på en somrig rätt, som passar lika bra till lunch eller middag - och som du till och med kan färdigställa på grillen, om du har en sådan lyx att ha en sådan hemma (jag har det inte - det är en av de saker jag saknar mest i min lägenhet, att jag inte kan grilla)
 
Nej, solen kallar. A dopo! Ciaooo!
 
 
Glaserad röding med bovetesallad
(2 portioner)
2 portionsbitar röding (med skin)
1 dl bovetekärnor
½ liten aubergine
½ päron
½ avokado
8-10 myntablad
 
Glaze
2 tsk soja
1 tsk fisksås
½ tsk rostad sesamolja
1 msk sesamolja
½ tsk Srirachasås
1 tsk agave/honung
1 tumbit ingefära, riven
1 vitlöksklyfta, riven
 
1.
Strö flingsalt på köttsidan av rödingen och låt den stå tills det är dags att tillaga.
 
2.
Dela auberginen i små kuber och lägg i en skål. Strö över ganska rikligt med salt och låt stå i 30 minuter, för att dra ut det beska vattnet från auberginen. Skölj sedan noga av, och torka torr, innan du steker den mjuk i en stekpanna med olivolja.
 
3.
Skölj bovetet väl. Koka upp vatten (eventuellt med lite grönsaksbuljong) och koka bovetet mjukt över låg värme - det tar cirka 15 minuter.
 
4.
Stek rödingen i en panna, först med skinnsidan ner i cirka 2-3 minuter, sedan ytterligare 2-3 minuter på andra sidan. Ta bort från stekpannan.
 
5.
Blanda ihop alla ingredienser till glazen och häll ner i pannan. Låt koka ihop någon minut och lägg sedan ner rödingen (med köttsidan ner) för att glazen ska klibba fast.
 
6.
Blanda bovete med aubergine, tärnat päron, tärnad avokado och mynta.
 
7.
Servera rödingen till bovetesalladen. Toppa eventuellt med ytterligare myntablad.
 
*** ENGLISH RECIPE ***
 
Glazed trout with buckwheat salad
(2 servings)
2 servings trout (skin on)
1 dl buckwheat groats
½ small eggplant 
½ pear
½ avocado
8-10 mint leaves
 
Glaze
2 tsp soy sauce
1 tsp fish sauce
½ tsp toasted sesame seed oil 
1 tbsp sesame oil 
½ tsp Sriracha
1 tsp ageve/honey
1 thumb piece ginger, grated
1 garlic clove, grated
 
1.
Sprinkle sea salt on the flesh side of the trout and let it sit for about 20-30 minutes.
 
2.
Cut the eggplant in smaller cubes and transfer to a bowl. Add salt (abundantly) and let sit for 30 minutes to draw out the bitter liquid from the eggplant. Then rinse and dry and fry in olive oil until soft.
 
3.
Rinse the buckwheat. Bring water to a boil (with some vegetable stock if you want to), and cook the buckwheat until soft, over low heat - it'll take about 15 minutes.
 
4.
Fry the trout in a pan, first skin side down for 2-3 minutes, then an additional 2-3 minutes on the other side. Remove from the pan.
 
5.
Mix all ingredienze for the glaze, and add to the pan. Bring to a boil and let cook for a minute, then add the trout (flesh side down) to let the glaze stick.
 
6.
Mix the cooked buckwheat with the eggplant, diced pear, diced avocado and mint.
 
7.
Serve the trout with the buckwheat salad. Top with some extra mint leaves.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0