Mera!

Om Citroncest Följ mitt liv i Milano Instagram Kontakt

Misoglaserad helstekt blomkål med quinoasallad

När jag ändå är inne på miso-spåret (refererar till mitt förra inlägg om misoglaserad aubergine), så kan jag ju lika bra fortsätta på det. Ni vet hur det är: man  kör fast på en ingrediens som man liksom kommer till att älska, och sedan finns det inte längre någon återvändo - allt man vill, är att äta samma sak om och om igen. Så har det varit länge med mig och Mr Sötpotatis, och nu verkar det som att jag kommer att inleda en ny relation med Mr Miso också. Det är ju tur, att när det kommer till ingredienser i köket, finns det ingen gräns på antalet relationer man kan ha igång samtidigt. 
 
(Ungefär samma devis som italienska män lever efter, med andra ord - och då talar jag inte om ingredienser).
 
 
Misoglaserad helstekt blomkål med quinoasallad
(2 portioner)
1 litet blomkålshuvud
2 msk misopasta
25 g (veganskt) smör
1 msk agave
½ tsk rostad sesamolja
Salt/peppar/paprikapulver
 
Quinoa, picklad rödlök, medjooldadlar och ruccola till serveringen.
 
1.
Värm ugnen till 200 grader C.
 
2.
Ta bort alla små blad från blomkålshuvudet. 
 
3.
Blanda ihop miso, smör, agave, sesamolja och kryddor till ett kryddsmör. Smeta ut det över hela blomkålen. Täck hela blomkålen med folie och baka i 30 minuter. Ta bort foliet och fortsätt att baka till blomkålen är mjuk rakt igenom (30-60 minuter till, beroende på storlek).
 
4.
Servera blomkålen tillsammans med en sallad på kokad quinoa, medjooldadlar, picklad rödlök och ruccola.
 
 
*** ENGLISH RECIPE ***
 
Miso glazed roasted cauliflower head with quinoa
(2 servings)
1 small cauliflower head
2 tablespoons of miso paste
25 g of (vegan) butter
1 tablespoon agave
½ teaspoon toasted sesame seed oil
Salt/pepper/paprika powder
 
Quinoa, pickled red onions, dates and arugula for the serving
 
1.
Pre heat your oven to 200 degrees C.
 
2.
Remove all small leaves from the cauliflower.
 
3.
Mix miso, butter, agave, sesame seed oil and spices to form a paste. Cover the whole cauliflower with the paste. Cover the cauliflower with aluminum foil and bake for 30 minutes. Then remove the aluminum and continue to bake until the cauliflower is done (30-60 additional minutes depending on size).
 
4.
Serve the cauliflower on top of cooked quinoa mixed with medjool dates, pickled red onions and arugula.

Kommentarer
Postat av: Jenny

Men åh vad gott det låter och så smarrigt det ser ut! Älskar miso, älskar blomkål. Gjorde nyligen misoglaserad aubergine med en massa läckra toppings så jag vill också bara fortsätta på misospåret :-) Så fint det var med den picklade rödlöken, blir nästan hungrig såhär på kvällskvisten.

Svar: Eller hur? Jag är helt fast både på miso och tahini - dock aldrig testat dem tillsammans, men det kanske man bör experimentera med! Vad roligt att du skrev, tack för din kommentar! <3
Louise Laurenius

2018-04-13 @ 23:00:19
URL: http://https://bitaravberlin.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0