Mera!

Om Citroncest Följ mitt liv i Milano Instagram Kontakt

Sötpotatisquesadilla

När jag först planerade att göra denna sötpotatisquesadilla, hade jag inte tänkt att fylla den med någon slags ost. Men sedan tänkte jag om. För, får man kalla en quesadilla för quesadilla, om den inte har någon ost? åväl, jag slängde ner lite riven parmesan i smeten, och sedan var det inte mer med det. Ost är ju gott. Och i detta fall fingerar den även som klister. Men. Vill du göra en vegansk version, så ta bara bort parmesanen. Och kalla den quesadilla om du vill - jag tänker inte säga något om det.
 
 
Sötpotatisquesadilla
(1 quesadilla)
2 (glutenfria) tortillas
1 sötpotatis 
1 stor näve spenat
30 g riven parmesan
Salt/peppar/kanel/paprikapulver
1 tsk olivolja
 
1.
Värm ugnen till 200 grader.
 
 
2.
Skala och skär sötpotatisen i kuber och lägg på en ugnsplåt. Krydda med salt, peppar, kanel och paprikapulver och ringla över olivolja. Baka tills de är mjuka, och mosa sedan med en gaffel.
 
 
3.
Förväll spenaten i en panna med lite vatten.
 
 
4.
Sprid ut sötpotatismosen på en tortilla, toppa med spenat och riven parmesan. Avsluta med den andra tortillan. Stek quesadillan i en torr panna tills den är gyllene på båda sidor.
 
 
5.
Servera med en sallad, avokado och ringla över tahini.
 
 
*** ENGLISH RECIPE **
 
Sweet potato quesadilla
(1 quesadilla)
(glutenfree) tortillas
1 sweet potato
1 big handful of spinach
30 g grated parmesan
Salt/pepper/cinnamon/paprika powder
1 teaspoon olive oil
 
1.
Pre heat the oven to 200 degrees C.
 
2.
Peal and cut the sweet potato into cubes and transfer to an oven tray. Season with salt, pepper, cinnamon, paprika powder and olive oil and bake until soft then mash with a fork.
 
3.
Put the spinach in a pan and let cook until the water in the spinach has evaporated.
 
4.
Spread the mashed sweet potato on to a tortilla, top with spinach and grated parmesan. Finish with the other tortilla. Fry the quesadilla in a dry pan until golden on both sides.
 
5.
Serve with a side salad, avocado and drizzle tahini on top.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0