Mera!

Om Citroncest Följ mitt liv i Milano Instagram Kontakt

Brynt smörkola med vanilj och flingsalt

Klockan 22 i lördags fick jag för mig att jag skulle testa att koka kola utan termometer. Jag och en kompis höll egentligen på att göra oss i ordning för utgång, men när andan faller på då är det inte mycket annat att göra. Jag tror egentligen det mest handlade om att jag var sjukt sugen på kola. Simple as that.
 
Så jag tog fram min kastrull och började bryna smör. För ska man ändå smälta smör till en kola, då kan man lika bra vänta några minuter till och låta det brynas. Herre, vad goda kolorna blev tack vare detta.
 
Jag har läst mig till att man ska koka kola tills den blir 120 grader för att den ska få rätt konsistens. Det är säkert sant, men jag som inte äger en termometer går på känsla. Nä, okej, det är inte helt sant. Jag gjorde kulprovet (se i receptet) och kolorna fick helt rätt sega konsistens. Nybörjartur tror jag minsann...
 
 
Brynt smörkola med vanilj och flingsalt
(15-20 kolor)
50 g smör
1,5 dl socker
1,5 dl grädde
0,5 dl ljus sirap
1 nypa vanilj
1 nypa flingsalt
 
1.
Bryn smöret i en tjockbottnad kastrull över medelvärme.
 
2.
Häll i socker, grädde, sirap, vanilj och salt. Låt koka upp till 120 grader. Om du inte har en termometer (det har inte jag), så gör kulprovet: fyll ett glas med kallt vatten och häll ner en halv tesked kolasmet. Om den går att forma till en kula i glaset är kolan klar.
 
3.
Häll upp kolan i en form, cirka 10-15 cm, låt sedan stelna i kylen innan du skär upp den i lagom stora bitar.
 
*** ENGLISH RECIPE ***
 
Browned butter fudge with vanilla and sea salt
(15-20 pieces)
50 g butter
1,5 dl (135 g) sugar
150 ml cream
50 ml (Swedish) sirap
1 pinch of vanilla
1 pinch of sea salt
 
1.
Brown the butter in a sauce pan over medium heat.
 
2.
Add the rest of the ingredients and bring to a boil. Let the batter reach 120 degrees C (it takes about 15-20 minutes).
 
3.
Pour the batter into a form, about 10x15 cm, and let solidify in the fridge. Then cut the fudge into pieces. Wrap some parchment paper around each piece to keep them from sticking onto each other.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0