Mera!

Om Citroncest Följ mitt liv i Milano Instagram Kontakt

Saffrans-nicecream med rå lakrits

Jag fortsätter på saffrans-temat, det är ju ändå snart Lucia. Denna gång i form av en superenkel nicecream som får smak av saffran och toppas med lakrits. Ja, ni läste rätt. Saffran och lakrits är bästa vänner, det lärde jag mig för några år sedan på en restaurang här i Milan  där jag blev serverad risotto alla milanese (saffransrisotto med andra ord) som var toppad med lakritspulver. Väldigt modernt för att vara Italien, men oj vad gott det var.
 
Så imorse mixade jag mina frysta bananer med saffran. Och toppade kalaset med riven rå laktrits. Jag har ett sådant där litet rivjärn från Rivsalt, och till det kan man också köpa laktritsstenar som är superbra om man vill pimpa till en rätt. Tips tips (kanske en bra julklapp till någon).
 
 
Saffrans-nicecream med rå lakrits
(1 portion)
2 frysta bananer
0,15 g saffran
Rå lakrits
Granola, nötter och bär
 
1.
Mixa bananer och saffrans tills det blir en glassliknande smet.
 
2.
Lägg upp i skål och toppa med laktrits. Om du inte har en laktritssten, kan du också ta vanligt lakritspulver - var dock något försiktig med dosen.
 
3.
Toppa med granola, nötter och bär
 
*** ENGLISH RECIPE ***
 
Saffron nicecream with raw liquorice
(1 serving)
2 frozen bananas
0,15 grams saffron
Raw liquorice
Granola, nuts and berries
 
1.
Mix the bananas and the saffron until creamy.
 
2.
Serve in a bowl. Top with raw liquorice.
 
3.
Add granola, nuts and berries of you liking.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0