Mera!

Om Citroncest Följ mitt liv i Milano Instagram Kontakt

Rödbetspannkakor med ugnsrostade kikärtor

Jag köpte en flaska rödbetsjuice häromdagen för att jag skulle testlaga ett recept till Chef in Camicia. Det slutade med att jag hade väldigt mycket rödbetsjuice över, så då fick jag gnugga geniknölarna för att komma på användningsområden. Det resulterade i de här pannkakorna, som inte bara är fina att titta på, utan också väldigt goda.
 
Du kan naturligtvis servera dina pannkakor med precis vad du vill. Hummus till exempel. Eller keso. Eller någon annan god röra och grönsaker. Jag skulle nog dock hoppa över hallonsylten. Det rimmar liksom inte i mina öron.
 
Jag serverade mina pannkisar bland annat med avokado och kikärtor som jag rostade i 25 minuter på 200 grader i ugnen. Smaksätt dem med salt, peppar, olivolja och fänkålsfrön innan de går in i ugnen. Alltså bakade fänkålsfrön. Så satans gott!
 
 
Rödbetspannkakor
(5-6 pannkakor)
1 dl mjöl
1 nypa salt
2 dl rödbetsjuice
1 ägg
Smör till stekning
 
1.
Mixa mjöl och salt. Häll i hälften av juicen och blanda tills inga klumpar kvarstår.
 
2.
Häll i resten av juicen och ägget. Blanda. Låt svälla 30 minuter.
 
3.
Stek pannkakor i smör.
 
*** ENGLISH RECIPE ***
 
Beetroot pancakes
(5-6 pancakes)
1 dl flour
1 pinch of salt
2 dl beetroot juice
1 egg
Butter for frying
 
1.
Mix the flour and the salt. Add half the beetroot juice and stir until lump free.
 
2.
Add the rest of the juice and the egg and whisk. Let rest for 30 minutes.
 
3.
Fry pancakes in butter.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0