Mera!

Om Citroncest Följ mitt liv i Milano Instagram Kontakt

Bakad morotskaka-gröt med crunchy topping (vegansk & glutenfri)

Jag var så hungrig när jag vaknade imorse. Igår kväll var jag nämligen på ett crossfit-pass på ett nytt gym här i Milano, och låt mig bara säga: det körde slut på min energi. Men jag älskar det. Dock krävdes det påfyllning av energidepåerna imorse, och då passade den här bakade gröten perfekt. Jag älskar bakad gröt. Det är tillfredsställande och mättande. Och när man smaksätter den med morot, kanel och kardemumma, så är det nästan som att äta en morotskaka till frulle. Inget dåligt med det, alls!
 
Jag toppade gröten med nötter och frön som jag gjorde klibbiga med agave och kokosolja. Det gav ett perfekt tuggmotstånd mot den lena gröten.
 
 
Bakad morotskaka-gröt med crunchy topping (vegansk & glutenfri)
(1 portion)
1 dl glutenfria havregryn 
2 dl växtbaserad mjölk
1 liten morot, riven
½ banan, mosad 
½ tsk bakpulver
½ tsk vanilj
1 tsk vallmofrön
½ tsk mald kardemumma 
½ tsk mald kanel 
Salt
 
Topping
1 msk solrosfrön
1 msk grovhackad sötmande
1 tsk agave
1 tsk kokosolja
 
1.
Värm ugnen till 180 grader C.
 
2.
Mixa alla ingredienser till gröten i en skål och häll sedan i en ugnsfast form.
 
3.
Blanda alla ingredienser till toppingen och gnugga ihop dem till en klibbig massa. Toppa gröten med toppingen.
 
4.
Baka i mitten av ugnen i cirka 30 minuter, tills gröten är genombakad och toppingen gyllene.
 
 
*** ENGLISH RECIPE ***
 
Carrot cake baked oatmeal with crunchy topping (vegan & glutenfree)
(1 serving)
1 dl glutenfree oats
2 dl plantbased milk
1 small grated carrot
½ mashed banana 
½ teaspoon baking powder 
½ teaspoon vanilla
1 teaspoon poppy seeds
½ teaspoon grounded cardamom
½ teaspoon grounded cinnamon
Salt
 
Topping
1 tablespoon sunflower seeds
1 tablespoon coarsely chopped almonds
1 teaspoon agave
1 teaspoon coconut oil
 
1.
Pre heat your oven to 180 degrees C.
 
2.
Mix all ingredients for the oatmeal in a bowl and pour into an oven proof form.
 
3.
Combine all ingredients for the topping and rub until sticky. Put the topping on top of the oatmeal.
 
4.
Bake for about 30 minutes, until the oatmeal is cooked and the topping is golden.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0