Mera!

Om Citroncest Följ mitt liv i Milano Instagram Kontakt

Libabröd med bön- och rödbetsröra, kål och portabello

Jag vet att bloggen går lite på sparlåga för tillfället. Det beror på endast på en sak: det jävla skånska vintervädret, som gör att det aldig är bra naturligt ljus, och det därför inte är kul att laga fotogenisk mat som passar på bloggen, eftersom det ändå är helt omöjligt att ta fina bilder.
 
Gah!
 
Jag menar inte att jag alltid tar perfekta bilder, men när det är mörkare än en åsnas bakhål hela dagarna, ser ju inget gott ut. Därför har jag liksom tappat motivationen lite. Men oroa er inte. Den kommer tillbaka. Och snart är jag tillbaka i Milano också, där jag hoppas på något ljusare dagar.
 
Nåväl. Här kommer receptet på dagens lunch. Det var gott. 
 
 
Libabröd med bön- och rödbetsröra, kål och portabello
(1 portion)
1 libabröd
1 dl cannellinibönor
1 kokt rödbeta
1-2 msk tahini
1 portabello
1 näve grönkål
2 kronärtskockshjärtan
Rapsolja med citronsmak
Olivolja
Salt och peppar
Sesamfrön till topping
 
1.
Mixa bönor, (hackad) rödbeta och tahini till en röra. Smaksätt med salt. Skiva portabellon och stek i olivolja. Smaksätt med salt och peppar. Massera grönkålen i citronolja (jag har en från Gunnarshögs Gård). Skär kronärtskockshjärtana i mindre bitar.
 
2. 
Bred ut rödbetsröran på ett libabröd. Toppa med kål, svamp och kronärtskocka. Avsluta med sesamfrön och eventuellt lite mer salt och peppar. Enjoy!
 
*** ENGLISH RECIPE ***
 
Liba bread with bean and beetroot spread, kale and portabello
(1 serving)
1 liba bread
1 dl cannellini beans
1 cooked beetroot
1-2 msk tahini
1 portabello
1 handful kale 
2 artichoke hearts
Rapeseed oil with lemon
Olive oil
Salt and pepper
Sesame seeds for the topping
 
1.
Mix beans, (chopped) beetroot and tahini. Season with salt. Slice the portabello and fry in olive oil. Season with salt and pepper. Massage the kale with lemon oil. Cut the artichoke hearts in smaller pieces.
 
2. 
Spread out the beetroot spread on a liba bread. Top with kale, portabello and artichoke. Finish with some sesame seeds and season to taste. Enjoy!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0