Mera!

Om Citroncest Följ mitt liv i Milano Instagram Kontakt

Snickers! (veganska & glutenfria)

Mamma Mia, you're in for a treat! Jag har gjort snickers. För jordnötter är livet, och snickers är fyllda av dem. Min version är både glutenfri och vegansk, och helt freakin' amazing, om jag får säga det själv. Så goda! 
 
Det är inte alls svåra att göra, det krävs bara att du har tid att vänta medan de olika lagren stelnar i frysen. Men vad gäller ingredienserna, så är det saker som numera går att hitta i varje matvarubutik, så var inte rädda för att testa receptet. Ni kommer inte bli besvikna, jag lovar!
 
 
Snickers (veganska & glutenfria)
(10 bars)
 
Botten
2 dl mandelmjöl
½ dl kokosmjöl
½ dl jordnötssmör
½ dl agave
 
Vegansk karamell
7 medjooldadlar
¾ dl jordnötssmör
¼ dl kokosmjölk
½ dl kokosolja (smält)
½ tsk vaniljsocker
1 nypa salt
1 dl jordnötter (tillräckligt för att täcka plåten)
 
Topping
200 g (vegansk) choklad 70%
Flingsalt
 
1.
Mixa alla ingredienser til basen och pressa ut i en form som är cirka 15x15 cm. Ställ in formen i frysen i cirka 30-45 minuter.
 
2.
Ta bort kärnan från dadlarna och lägg dadlarna i en skål. Häll över kokande vatten och låt dem stå i 45 minuter.
 
3.
Häll bort vattnet från dadlarna. Mixa dem sedan med jordnötssmör, kokosmjölk, kokosolja, vaniljsocker och salt till det blir en krämig karamell. Smeta ut karamellen ovanpå bottnen. Strö över jordnötter - tryck ner dem försiktigt i karamellen - och ställ in formen i fysen i cirka 1 timme.
 
4.
Smält chokladen. Temperera den om du är fancy (men det behövs inte).
 
5.
Dela din botten till lagom stora bars. Jag fick ut 10 stycken från min. Täck varje bar med choklad - glöm inte sidorna (jag hoppade över bottnen). Strö över lite flingsalt och ställ tillbaka dem i frysen i 15 minuter (tills chokladen stelnar).
 
6.
Din veganska snicker är klar! Ät! Och om du inte äter alla på en gång, så förvara dem i frysen tills du blir sugen på mer.
 
*** ENGLISH RECIPE ***
 
Snicker bars (vegan & gluten free)
(10 bars)
 
Base
2 dl almond flour
½ dl coconut flour
½ dl peanut butter
½ dl agave
 
Vegan Caramel
7 medjool dates
¾ dl peanut butter
¼ dl coconut milk
½ dl coconut oil (melted)
½ teaspoon vanilla sugar
1 pinch of salt
1 dl peanuts (enough to cover your tin)
 
Topping
200 g (vegan) dark chocolate 70%
Sea salt
 
1.
Combine all ingredients for the base and press it out in a 15x15 cm form. Put it in the freezer to set for 30-45 minutes.
 
2.
Remove the stone from the dates and put them in a bowl. Pour boiling water on top of them and let soak for 45 minutes.
 
3.
Mix dates, peanutbutter, coconut milk and coconut oil in a food processor, to form a caramel. Smear the caramel on top of the prepared base. Add the peanuts, then return to the freezer for 1 hour.
 
4.
Melt the chocolate. Temper it if you want to be super fancy.
 
5.
Slice the base into bars of your preferred size. Cover each bar with chocolate. Don’t forget the sides. Sprinkle some sea salt on top, then return to the freezer for the last time (10-15 minutes).
 
6.
Your vegan snicker bars are done. Eat! If you don’t finish them right away, keep them in the freezer until your cravings come back!

Kommentarer
Postat av: Viktoria Ulin

Såg sjukt gott ut! Ska spara det här receptet och testa någon gång. Jag är inte vegan själv men jag vet att jag borde bli...

Svar: Hej Viktoria! Vad härligt, hoppas du gillar dem! Jag är inte heller vegan, men det finns så mycket god vegansk mat, så det är ju synd att inte testa det någon gång då och då! :)
Louise Laurenius

2018-01-22 @ 19:16:00
URL: http://vikkipedia.webblogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0